Taşlama Tariz Nedir, Özellikleri ve Örnekler
TAŞLAMA / TÂRİZ / INSİNUATİON
Taşlama. Klasik Türk şiirinde birini küçük düşürmek ve onunla alay etmek maksadıyla söylenen sözün tam tersini kastetme sanatıdır. Târiz, zarîf bir şekilde yapıldığında güzeldir. Çağdaş Türk şiirinde de diğer edebi sanatlara göre oldukça çok sayılabilecek örneklerine rastlanır.
********************
Taşlama Tariz Sanatına Örnekler
Benim züğürtlük ile ellerim taş altında
Muzalırâfatım o dürr ü güller satar Han’a
Nefi
Nefî, kendisinin züğürtlük / parasızlık içinde çalışırken babasının işe yaramaz şiirlerini sanki inci ve mücevhermiş gibi Han’a yüksek fiyatlarla sattığını söylerken tariz sanatı yapar. Burada aslında kendi şiirlerinin inci ve mücevher değerinde olduğuna dair tersinden bir anlatım söz konusudur.
********************
Eski eş’ârda dürbin ile mânâ görülür
Yeni eş’ârda mânâ gibi külfet yoktur
Şair Eşref, Bütün Şiirleri / 302
Şair Eşref, eski şiirde mananın dürbin ile uzaktan dahi görülebileceğini söylerken yeni şiire de eleştiri oklarını şiddetli bir şekilde yöneltirken onu manasızla suçlar ve alay eder.
********************
Zikre lâyık balısi ancak zevkidir ömrün Kemâl
Gerçi tâli’den nihayetsiz sitemler gömüşüz
Yahya Kemal Beyatlı, Eski Şiirin Rüzgârıyla
Yahya Kemal, bu beyitte talihin zulümlerinden değil de ömrün zevklerinden bahseder gibi görünmesine rağmen, açık bir şekilde talihinden şikayet eder. Bu şekilde şair, talihine tarizde, yani taşlamada bulunur. Bir anlamda kendi talihiyle de alay eder.
********************
Âferin oğlun Ahmet
Bu yolda devam et
Herifçioğlu Sen Mişel’de koyuvermiş sakalı
Neylesin bizim köyü, nitsin Mahmut Makal’ı
Bedri Rahmi Eyüboğlu, Dol Karabakır Dol
Bedri Rahmi, Ahmet’e tersinden nasihat verirken bu yolda, devam etmesini söylemesinin arkaplanında aslında devam etmemesini salık veriyor.
********************
Mehmet
Hazîneler içindesin
Bu toprağın altında ne var ne yok
Kömür, bakır, altın, demir
Hepsi senin hepsi senindir
Çıkar çıkarabildiğin kadar
Ne çıkarırsan hepsi şenindir
Melih Cevdet Aııday, Türk Şiir Sanatı
Melih Cevdet, işçilerle ilgili Mehmet’in şahsında bir imge oluştururken sürekli çalışmasını, toprağın altındaki madenleri çıkarmasını ve buralardan elde edeceği şeylerin hepsinin kendisinin olacağını söylemesine rağmen, gerçekte hiçbir şeyin kendisinin olamayacağını vurgular. Şair bu şiirde çalışanların emeğinin karşılığını alamadığına dair sert eleştirilerde bulunur.
********************
Şu kavga bir bitse dersin
Acıkmasam dersin
Yorulmasam dersin
Çişim gelmese dersin
Uykum gelmese dersin
Ölsem desene!
Orhan Veli Kanık, Bütün Şiirleri
Orhan Veli, tembel bir insan portresi çizerek onunla alay eder. Zira bu kişi hayattaki herşeye olumsuz bakan insan tipidir. Günlük hayattaki beşeri ihtiyaçlarını karşılamakta tembellik gösteren insanın geleceğe yönelik bir projesi olamaz. Bu insanın artık yattığı yerden ölümü beklemesi gerekir.
********************
Bak şimalinden esen rüzgarlar
Sarsıyor taht-ı Süleyman-ı bile
Cahit Öney, Anınım Söylettikleri
Cahit Öney, şimalden esen rüzgarların Süleyman Peygamberin tahtını bile sarstığını söylerken muhatabıyla bir tür alay ederek tariz sanatını gerçekleştirir.
********************
Anamdan şair doğdum, sonradan oldum sanma;
Ey gafil okuyucu, genç şairlere kanma…
Istırabın meyvası mısralarını acıdır,
Kafiyelerdeki ilham aşkınım kırbacıdır.
Metin Eloğlu, Düdüklü Tencere
Metin Eloğlu, statükocu şairlerle ve okuyucularla şiddetli bir şekilde alay ederek tariz sanatı yapar.
********************
Has ekmek, francala gerek sorarsın?
Altlını böyle müz’iç, nesnelerle yorarsın
Tek tip ekmeği yut da biraz kanın morarsın,
Cilde taravet verir, hasta ruha şifadır.
Nevzat Çağdaş, Devre Kasideler / 46
Nevzat Çağdaş, Tek Parti iktidarı döneminde piyasaya sürülen tek tip ekmeğe “has ekmeğin francala olduğu”, “tek tip ekmeğin cilde tazelik ve ruhlara şifa verdiği” şeklinde tariz yollu eleştirilerde bulunur.