Sihr-i Helal Sanatı Nedir, Özellikleri ve Örnekler
SİHR-İ HELÂL
Sihr-i Helal Sanatı Nedir, Özellikleri ve Örnekler
Bir sözcük ya da söz öbeğini, hem ondan önceki sözlerin sonunda, hem de ondan sonraki sözlerin başında anlamlı olacak bir şekilde kullanma sanatıdır. Daha çok mısra sonlarında kullanılır. Bu sanata Cumhuriyet şairleri arasında Behçet Necâtigil’in şiirlerinde çokça rastlıyoruz.
********************
Samiri görse eğer nazm-ı füsûn-sâzların
Diye sehhâre ki var ise budur sihr-i helâl
Lâtifi
Osmanlı dönemi tezkirecilerinden şair Latifî, sihr-i helâl sanatını büyüyle ve şairleri de büyücüyle özdeşleştirir.
********************
Karalar giymiş melı-i tâban gibi ol serv-i nâz
Mûlk-i ejreııcin meğer kim lıûsn içinde şahıdır
Avnî
“Ol serv-i nâz” hem birinci mısranın sonunda hem de ikinci mısranııı başında kullanılarak beyit açıklanabilir.
********************
Süleyman ve sabit, hüthüt ve Belkıs
Söylerdi sorsaydık, geç git, bunlar
Necâtigil yok şimdi
Belki bir gün olmuştur.
Behçet Necâtigil, Bütün Şiirleri 111/102
“Belkıs” ve “‘bunlar” sözcükleri hem dizlerin sonunda hem de kendilerinden sonra gelen dizelerin başında kullanılarak şiir açıklanabilir.
Sonra gecelerde: Bu son olsun, son
Gönderme- -Engine yalvarırız.
Behçet Necâtigil, Bütün Şiirleri
“Son” sözcüğü hem birinci dizenin sonunda hem de ikinci dizenin başında kullanılarak şiir açıklanabilir.
********************
kıyımız uzak ve kuytuda ellerimiz sanki yok
ellerimiz yok ama senin ellerini bir tutsam
Turgut Uyar, Büyük Saat
Turgut Uyar, “yok” sözcüğünü hem birinci dizenin sonunda hem de ikinci dizenin başında anlamlı olacak bir şekilde kullanarak sihr-i helal sanatı yapar. Ayrıca ellerin varlığı ve yokluğu gündeme getirilerek tezat sanatı da yapılır.
********************
Ve yüzünü alıp çıktım. Öğleye doğruydu
Çıkrıkçılar yokuşuna yağmur yağıyordu
İlhan Berk, Aşıkane/29
İlhan Berk, “öğleye doğruydu” ifadesinin hem birinci dizenin sonunda, hem de ikinci dizenin başında anlamlı olacak şekilde kullanarak sihr-i helal sanatı yapar.
********************
Bir bulutçu martısız sularda yelken açıp
Düşlerle ulaştırır Adem’den Nuh’a seni.
Seyfettin Başçıllar, Unutulmasın
Seyfettin Başçıllar, “yelken açıp” ifadesini hem birinci dizenin sonunda, hem de ikinci dizenin başında anlamlı olacak şekilde kullanarak sihr-i helal sanatı yapar. Ayrıca Âdem ve Nuh peygamberle ilgili söylencelere de telmih vardır.
********************
Ben yine de yühsûnmedim kendi güzel yaşamdan
İşte artık gidiyorum, son kapıdan çıkış kaldı
Metin Altıok, Süveydâ
Metin Altıok, “yaşam”ı ayrılma durum ekiyle birinci dizenin sonunda ve ikinci dizenin başında anlamlı olacak şekilde kullanarak sihr-i helal sanatı yapar.