Nida Sanatı Nedir, Özellikleri ve Örnekler
NİDA
Şairin duygu ve heyecanlarının coşması sonucu olayları ve varlıkları göz önüne getirip değişik ünlemlerle ona seslenmesidir .Gerek divan şiirinde gerekse Cumhuriyet şiirinde çokça kullanılan bir sanattır.
********************
Nida Sanatı Örnekleri
Merhaba hoş geldin ey rûh-ı revanım merhaba
Ey şeker-leb dil-ber-i şirin-zebanım merhaba
Seyyid Nesimi
Seyyid Nesimi , sevgiliye merhaba diye seslenerek nida sanatı yapar ve ona çeşitli iltifatlarda bulunur .
********************
Ey bu topraklar için toprağa düşmüş asker
Gökten ecdad inerek öpse o pak alnı değer
Mehmet Akif Ersoy – Safahat
Mehmet Akif şeyit düşerek toprak altında yatan askerlere ‘’ ey ‘’ nidasıyla seslenerek gökten ecdadın inerek o , pak alnı öpmesinin yerinde olacağını ve buna deyeceğini ifade ederken askerleri taltif ediyor .
********************
Ey gurbet ey gurubu ufuklarda bitmeyen
Ömrün derinliğinde süren kaygı günleri!
Yahya Kemâl Beyatlı, Kendi Gök Kubbemiz
Yahya Kemal, “ey” imlemesiyle ömrünün derinliklerindeki kaygı günlerine ve gurbete seslenir.
********************
Ey unutuş! Kapat artık pencereni.
Çoktan derinliğe çekmiş deniz beni.
Ahmet Muhip Dranas, Şiirler
Ahmet Muhip, “unutuş” gibi soyut bir kavrama yine “ey” nidasıyla seslenerek ona penceresini kapatmasını söyler. Zira, . deniz onu derinliğine çektiğinden dolayı unutuş onu göremez.
********************
Ey sürdüğü toprakta yatan babam, elveda
Ey alnının teriyle gül bitiren çoraktan.
Ey beyaz mintanımı her sabah yıkamaktan
Parmağının derisi kopan anam, elveda!
Kemal Çağlar, Türk Şiir Sanatı
Behçet Kemal, babasına ve annesine seslenerek onlara veda eder. Burada ölüm teması yoğun bir şekilde ele alınarak koyu bir romantizm ve santimantalizmin en güzel örneklerinden birisi nida sanatından yararlanılarak verilmiştir.
********************
ey bana kendimi vermeyen dünya ey sağlam dokunulmazlığım
bilirsin bilirim çamurlu sıcaksız haince bir kış tükenir
Turgut Uyar, Büyük Saat
Turgut Uyar, “ey” hitabıyla hem dünyaya, hem de sağlam olarak nitelendirdiği dokunulmazlığına seslenerek nida sanatı yapar.
********************
Ey şehitler tepesi, andımız olsun
Bu gömülen şehitlerin üstüne
Seni elden bırakmayacağız, haşredek
Düşmedikçe birer birer, üstüne
Fazıl Hüsnü Dağlarca, Türk Şiir Sanatı
Fazıl Hüsnü, şehitler tepesine seslenip, gömülü şehitlerin üzerine yemin ederken “ey” hitabıyla nida sanatından yararlanır. Bu nida sanatının yanında şair iltifat sanatını da şehitler ve şehitler tepesindeki bayrak için kullanır.
********************
Merhaba, duvarıma vuran ışık!
Kaşığımdaki çorba, merhaba!
Merhaba, uğuldayan orman!
Kadir, Mutlu Olmak Varken / 226
Kadir, duvarına vuran ışığa, kaşığındaki çorbaya ve uğuldayan ormana “merhaba” nidasıyla seslenerek nida sanatı yapar.
********************
Ey oğul bir gün yazıcı olursan
gözü gözünde yüreği yüreğinde eli elinde
inancın tadını söyle ülkemin çocuklarına
Özdemir İnce, Tekvin
Özdemir ince, “ey” hitabıyla oğluna seslenerek eğer bir gün yazıcı olursa ülkesinin insanlarına inancın tadını söylemesini tembihlerken nida sanatı yapar.