Han Duvarları Şiir İncelemesi
Han Duvarları Şiirinin İncelemesi Tahlili Kafiye ve Redifleri Zihniyeti Nazım Birimi Ahenk Unsurları Söz Sanatları Ses Olayları Faruk Nafiz Çamlıbel
HAN DUVARLARI ŞİİR TAHLİLİ
Nazım Biçimi: Serbest Şiir
Nazım Birimi: Bent
Birim Sayısı: 6 Bent
Ölçüsü: 14’lü hece ölçüsü.
Ahenk Unsurları: Ahenk ses tekrarları, kafiye ve rediflerle sağlanmıştır.
Kafiye ve Redifleri:
Şiirin asıl bölümünde: aa/bb/ cc/dd…
Şiirin ara bölümünde: aaab/cccb/dadb biçimindedir.
Şak-la-dı/durak-la-dı: “-la” ve “-dı” ekleri rediftir. Geriye kalan bölümlerde ortak kafiye sesi “-ak” olup tam kafiyedir.
At-ıl-mış-ım ben/kat-ıl-mış-ım ben/sat-ıl-mış-ım ben: ki “-il, -mış, -ım” ekleriyle yinelenen “ben” sözcükleri rediftir.
Geriye kalan, “At/ kat/sat” fiil köklerinde ortak kafiye sesi “-at” olduğundan tam kafiyedir.
Han Duvarları Şiirinin Söz Sanatları:
- Kişileştirme: “Bir derebeyi gibi kurulmuş eski hanlar /Ey köyleri hududa bağlayan yaslı yollar. Yollar kişileştirilmiştir.
- Benzetme: İlk sevgiye benzeyen ilk acı : İlk acı ilk sevgiye benzetilmiştir.
- Kişileştirme: Sonra dönen, dönerken inleyen tekerlekler… Tekerler inleyen insanlar gibi düşünülmüştür.
- Kişileştirme: Ellerim takılırken rüzgârların saçına. Rüzgarlar saçları olan insan gibi anlatılmaktadır.
- İntak (Konuşturma) : Tekerlekler yollara bir şeyler anlatıyor. Teker ve yollar konuşma özelliğiyle şiirde yer almaktadır.
Şiirin Dili: Dil sade, söyleyiş liriktir. Şiir döneminin özelliklerini yansıtmaktadır. Şairin duygu dünyası sade bir dil ile okurla buluşur. Şair zengin bir hayal dünyası ve kelimeleri imaj anlamında çok da kapalı olmayan bir anlatımla okurla buluşur.
Şiirin Teması: Binlerce yıllık bir kültüre sahip olan Anadolu’nun çileli yollarında çekilen gurbet acısı ve sıla özlemi dile getiriliyor; sınırdan sınıra koşarak acı çekmiş, sılasına ulaşamamış Maraşlı Şeyhoğlu’nun anısı ve bu konuda şairde uyanan duygu ve düşünceler etkili bir şekilde okurla buluşmaktadır.
Şiirde Gelenek: Faruk Nafiz Çamlıbel, Cumhuriyet döneminin ilk yıllarında; “şiirde hece ölçüsü esas alınmalı, Türkçe ile ulusal konular işlenmeli” görüşünü savunan şairler topluluğu arasında yer almıştır. Faruk Nafiz, Beş Heceliler’den olmasına karşın, kimi zaman şiirlerinde aruz ölçüsünü de kullanmıştır.
Şiir ve Şair: Faruk Nafiz özellikle Sanat şiiriyle beraber safını belli etmiş Anadolu insanının halkın yanında olduğunu ilan etmiş bir şairdir. Bu şiirinde de Anadolu gerçeklerine değinmiştir. Eserlerinde görülen lirik bir söyleyiş bu şiirinde de görülmektedir. Etkileyici olan imajları ve her zaman zevkle okunabilen bu şiiri ile edebiyat dünyamızdaki ölümsüz yerini almıştır.
Han Duvarları Şiiri Ses Olayları:
- Geçti: Geç-di = Geçti Ünsüz yumuşaması vardır.
- Kervansaray: Kervan+saray = Kervansaray .bileşik kelime vardır
- Gönlümle: Gönül+üme = gönlüme ünlü düşmesi vardır.
- Sevgiye: Sevgi+y+e = sevgiye y kaynaştırma ünsüzü vardır.
- Yüreğimin: Yürek+imin = yüreğimin Ünsüz yumuşaması vardır.
- Yaktığı: Yaktık-ı = yaktığı ünsüz yumuşaması vardır.
- Dudağında: Dudak-ında = dudağında ünsüz yumuşaması vardır.
- Boşluğu: Boşluk-u = boşluğu ünsüz yumuşaması vardır.
- Düzlüğe: Düzlük+e = düzlüğe ünsüz yumuşaması vardır.
- Ufka: ufuk+a= ufka ünlü düşmesi vardır
“Faruk Nafiz Çamlıbel Masa da Masaymış ha” Şiirinin İncelemesi Tahlili Kafiye ve Redifleri Zihniyeti Nazım Birimi Ahenk Unsurları Söz Sanatları Ses Olayları ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.