Alp Er Tunga Sagusu Şiir İncelemesi
Al Er Tunga Sagusu Şiirinin İncelemesi Tahlili Kafiye ve Redifleri Zihniyeti Nazım Birimleri Ahenk Unsurları Söz Sanatları Ses Olaylar
Alp Er Tunga Sagusu Şiir Tahlili
Nazım Biçimi: Sagu ( Ağıt )
Nazım Birimi: Dörtlük
Birim Sayısı: 4 Dörtlükten oluşmuştur
Ölçü: 4+3 = 7’li hece ölçüsü kullanılmıştır.
Ahenk Unsurları: Şiirde ahenk kafiye redif ve ses-kelime tekrarlarıyla sağlanmıştır.
Kafiye ve Redifler:
- öldi mü / kaldı mu / aldı mu: mı’lar redif -ldı’lar zengin kafiyedir.
- közetti / uzattı/ azıttı: tı’lar redif zat’lar zengin kafiyedir.
- argırup / turgurup/ sargurup: gur’lar zengin kafiyedir.
Söz Sanatları:
- Benzetme: “Issız ajun kaldı mı?” Kötü Dünya derken benzetme yapılmıştır.
- Kişileştirme: “Özlek öçin aldı mu” Zaman öcünü aldı mı derken zamana insan özelliği atfedilmiştir. Bu yüzden kişileştirme vardır.
- Benzetme: “Körküm anğar türtülür” Safran sürülmüş gibi oluyor derken renk bakımından bir benzetme söz konusudur.
Dil: İslamiyet öncesi Türk diliyle yazıldığı için öz Türkçe kelimeler çoktur. Bundan dolayı günümüz okurları ancak sadeleştirilmiş halini anlayabilmektedir.
Tema: Ölümün ardından duyulan yıkıcı acı ( ağıt yakma )
Gelenek: İslamiyetten önceki Türk edebiyatına ait olan bu ağıt yani sagu o dönemin kuralları ve edebi zihniyeti çerçevesinde oluşturulmuştur. Bundan dolayı o dönem ki dörtlük hece ölçüsü kullanımı gibi milli unsurlar hemen göze çarpmaktadır.
Şiir ve Şair: Şair, bu şiirinde ölen yüce Türk büyüğü Efrasıyab yani Al Er Tunga için hissettiği acıları sagu nazım şekliyle dile getirmiştir. Edebiyatımızın en önemli sagu örneklerinin başında gelmektedir bu şiir.
Ses Olayları:
- Beglerbegin: Beyler+Beyi= Beylerbeyi birleşik kelime vardır.
Alp Er Tunga Sagusu Şiirinin İncelemesi Tahlili Kafiye ve Redifleri Zihniyeti Nazım Birimleri Ahenk Unsurları Söz Sanatları Ses Olaylar Orhan Veli Kanık ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.