Aliterasyon Nedir, Örnekleri, Özellikleri, Kısaca, Maddeler Halinde
ALİTERASYON
Aliterasyon Nedir, Örnekleri, Özellikleri, Kısaca, Maddeler Halinde
Aynı harfin yada hecelerin bir ahenk oluşturacak şekilde tekrar edilmesidir. Bu sanattan amaç kelimeler arasında bir mûsiki oluşturmaktır. Aliterasyon sanatı, şiire fiziksel bir boyut ve bakış açısı katarak sessel ve görsel yorumlamalara kapı aralar. Divan şiirinde olsun çağdaş Türk şiirinde olsun çokça aliterasyon örneğine rastlamaktayız.
********************
Aliterasyon Örnekleri
Dest-bûsi arzusuyla ölürsem dostlar
Kûze eylen toprağım simim anınla yâre su
Fuzuli
Fuzülî, ünlü Su Kasidesi’nden alınan yukarıdaki beytinde “s” ünsüzü ve “û” ünlüsünü, sesler arasında bir ahenk ve armoni meydana getirecek şekilde kurguladığından aliterasyon sanatı yapmıştır.
********************
Bir lâmba hûzniyle
Kısıldı altın ufuklarda akşamın güneşi
Söndü göllerde aks-i girye-veşi
Gecenin avdet-i sükûnuyla
Yollar
Ki gider kimsesiz, telif, ebedi,
Yollar
Hep birer hatt-ı pür sükut oldu
Akşamın sine-i gubarında
Onlar
ilaııgi bir belde-i hayâle gider
Böyle sessiz ve kimsesiz şimdi
Ahmet Haşim, Bütün Şiirleri
Ahmet Haşim, “l”, “m”, “s”, “ş” ünsüzleriyle aliterasyon yapıyor ve şiire ses bakımından bir çeşni katıyor.
********************
Uzanıverse gövdem taşlara boydan boya;
Alsa buz gibi taşlar alnımdaki bu ateşi.
Dalıp sokaklar kadar esrarlı bir uykuya.
Ölse, kaldırımların kara sevdalı esi…
Necip kazıl Kısakürek. Çile…
Necip Fazıl, “Kaldırımlar” şiirinde kendi üslubuna has bir aliterasyon oluşturur. Bu parçada tekrar edilen “t”, “ş”, “U, “k” ünsüzleri en çok tekrar edilerek, söz sanatıyla ilgili bir âhenk oluşturulmuştur.
********************
Eylül melûl oldu gönüll soldu da lâle
Bir kâkule meyletti gönül geldi bu hâle
Gelmez bu elem neyleyim fazla suâle
Bir hâile ömrüm ki alınmaz bile köle
Edip Ayel, mozaik
Edip Ayel’in yukarıdaki kıt’asında “l” sesinin tekrarı aliterasyon oluşturur.
Bu kıtanın inşasında özellikle içerisinde “l” sesinin bulunduğu sözcüklerin seçildiğini görüyoruz.
********************
Feyyaz ey yaz! feyyaz, ey yaz! Jey
Hilmi yavuz Yaz Şiirleri
Hilmi Yavuz, “t, y, z” ünsüzleriyle aliterasyon sanatı yapar. Fey, yaz/feyyaz sözcükleri aliterasyon oluşturmakla birlikte cinas sanatının da güzel örneklerinden sayılabilir.
********************
Sırtlan sırıtır zorbaların sırtından
Talat Sâit Halman-Canevi
Talat Sait Halman, “s, r, t” sesleriyle aliterasyon sanatı yapar. Ayrıca sırtlanın zorbaların sırtından sırıtması “sırt” sözcüğünün “sırıtmak”, “sırtlan” ve “sırt” gibi müşfakları düşünülecek olursa çok güzel bir cinas sanatının var olduğu da görülür.
********************
O gün gelsin neşemiz tazelensin de gör
Dünyayı hele sen bir barış alsım da gör
Melih Cevdet Anday, Çağdaş Türk Şiiri Antolojisi
Melih Cevdet Anday, “g” ve “n” ünsüzleriyle aliterasyon sanatı oluşturur. Bu beyit söyleyiş ve eda bakımından Divan Şi- iri’ni çağrıştırır. Beyti, bir matla beyti olarak kabul etmemizin yanında “gör” redifleriyle oluşturulan tekrir sanatı ile “neşe”, “barış” ve “dünya” sözcükleriyle kurulan tenasüp sanatı beyitteki çok boyutluluk bakımından dikkati çeker.
********************
yalama yazmalarda başlar yazma yitimi.
Behçet Necâtigil, Bütün Şiirleri II
Behçet Necatigil, “I, y, z” ünsüzleriyle aliterasyon yapar. Ayrıca başörtüsü anlamındaki “yazma” ile “yazmak” fiilinin üçüncü tekil kişili olumsuz şekli “yazma” ve mastar halindeki “yazma” sözcüğünün anlamlarıyla da dize ayrı ayrı açıklanabilir.
********************
Kapkaçtı kaç kapı, tarla kin ekin
Behçet Necâtigil, Bütün Şiirleri
Behçet Necatigil’in “ç, k, p” sesleriyle aliterasyon yaptığını görüyoruz. Ayrıca “kin” ve “ekin sözcükleriyle cinas sanatı yapılır. Ayrıca “kaçmak” fiilinden türetilen emir kipindeki üçüncü tekil kişili çekimi “kaç” ve “kapkaçtı” olarak isim şeklinde üretilen dolmuş/minübüs anlamındaki sözcükler şiirde bir istiflemenin olduğunu ortaya koymaktadır.
********************
ikin ara bu dünya etin itin yağması
Sonra dokuz üçün kaçı biri ya da fazlası
Sekiz sakız biz yokuz sülük salak sinekler
Yedi iklim dört köşe
Behçet Necâtigil, Bütün Şiirleri
Yukarıdaki şiirde geçen “t”, “s” ve “z” seslerine dikkat edilecek olursa çok güzel bir aliterasyon örneğine rastladığımızı hemen anlarız.
********************
Yeni İbralıimlere isbat eder geçtiğimizi,
Yılmadan yenilemek yalnızlığı, yılmadan
Yalnızlığı yenilemek, yok başka yol.
Bulutlu beynimiz bugün boynumuz bükük,
Çevremiz çaresizlikle çevrili, çocuklar.
Hüsrev Hatemi, Bütün Şiirleri
Yine yukarıdaki şiirde “y” ve “ç” seslerine dikkat edersek güzel bir aliterasyon örneği ile okuyuculara şiir ziyafeti sunulduğunu görürüz.
********************
M
Mahmür mutlu mutluluğun tüm melekleri
Mehtaba maviden menevişlerle yükselir.
Örter derin melâl mozayiklere memeri,
Mağrur Hisâr’da rühuma mazilerim gelir.
Katmerli merdivenleri indikçe mumyalar,
Maymuncuk açmadan daha muştuyla musluğu,
Mazgalda mermilerle vurulmuş yatar duyu,
Mahzende kamçılar yüzü müphem mırıltılar..
Magmün manolyalardan uçar martılar melül
Kimler Hisar duyum yitiminden bir ümmeti,
Kavramların, dövünmelerin var mı hikmeti?
Mahzun ölümle yûzyûze kalmışmı şimdi kul
Mevsimle mâcerâ gibi geçmiş ömür demi,
Matemde mor menekşelerin nemli matemi…
Yusu f Mardin, Sonelerle Seneler
Yusuf Mardin, yukarıdaki şiirin ismi “M” den yola çıkarak yine “m” seslerinden oluşan şiir boyunca bütüncül bir aliterasyon sanatı yapıyor. Bu şekildeki aliterasyon örneklerine çok ender rastlanır.
********************
Ç KOÇAKLAMASI
Kaç güneş kaldırır haydalayarak
Çatal mızraklarıyla selçuk çobanlan
Sırçadan kaç güreş çırılçıplak
Kıvılcım döker demir sakalları
İç Asya’dan daha oynaklar gelir
İki bin beş yüz altı bin beş yüz çadır
Çıralı bir kubbu tastamam çatılır.
Doruklara dikilen avşar çığlıklarıyla
Altında cırcır böcekleri alakargalar
Çatlak dağ gölekleri yılan balıklarıyla
Altında Konya, Beyşehir, Sivrihisar
Ve uzaktan uzağa Bizans çakalları
Attila İlhan, Yasak Sevişmek
Yine bu şiirde de şiirin isminden yola çıkarak “ç” sesiyle güzel bir aliterasyon yapılmaktadır. Bu şiirin inşasında geleneksel halk şiirinin şekil ve tür imkanlarından yararlanıldığı görülür.
********************
ÇİNTEMANİ
Porselen bir kadehle bir bahçede
Çayı yalnızca Çin’de içmelidir
Çin’de çın çın çay içmeyen delidir
Porselen bir kadehle bir bahçede
Üç gözüm çayda üç güzel kızdadır
Üç gözüm çintemani çag çağ çakar
Üç güzel böyle Çin’de çaydan bakar
Üç gözüm çayda üç güzel kızdadır
Çabucak gönderin çeliklere su
Çiğneyin çığlarım şu çılgın çağı
Üç güzeller için yılını şu dağı
Çabucak gönder in çeliklere su
Çok uzaklarda çok kılıçlar çekin
Yine kansın cihan çehâçâk’ına
Çile birgün bitince girsin kına
Çok uzaklarda çok kılıçlar çekin
Üç güzeller gelince şimşeklerim
Çınlasın çağrılarla çın çın da çın
Çağ yıkarmış kaçın bulutlar kaçın
Üç güzeller gelince şimşeklerim
Cınlasın çengiler cabıtlı cağımı
Üçü Türk üç güzel gönül calmada
Bu ki kırkıncıdır açıldı oda
Çınlasın çengiler çabuk çağırın
Porselen bir kadehle bir bahçede
Üç gözüm çintemani çağ çağ çakar
Üç güzel böyle Çin’de çaydan bakar
Porselen bir kadehle bir bahçede
Beşir Ayvazoğlu, Gülname
Alıntıladığımız Çintemani şiirinde de şair yine şiirin isminin baş harfinden yola çıkarak “ç” sesiyle güzel bir aliterasyon örneği sunuyor.