Akis Yansıtma Sanatı Nedir, Örnekleri, Özellikleri Maddeler Halinde
AKİS / YANSITMA
Akis Yansıtma Sanatı Nedir, Örnekleri, Özellikleri Maddeler Halinde
Bir dize ya da cümlenin anlamlı iki parçasından birini önce, diğerini de sonra söyleyerek, anlatılmak istenen sözü önce kurallı cümle şeklinde sonra da devrik cümle şeklinde söylemektir. Dize ters yüz olmakla anlamından bir şey kaybetmez. Her iki durumda da avııı anlamı verir.
********************
Akis / Yansıtma Sanatı Örnekleri
Cennet gibidir rüyin rüyin gibidir cennet
Âdem dayamaz sana sana dayamaz âdem
Nâzim
Nâzim, sevgilinin yüzünü cennete teşbih ederek, önce bu benzetmeyi kurallı bir cümle halinde, sonra da devrik cümle halinde söıliivor. İkinci dizede ise insanın kendisine doyamacağı- nı önce düz sonra da devrik cümle halinden söyleyerek akis sanatının güzel örneklerinden birim veriyor.
********************
Utandım ağlayarak, ağladım utanmayarak
Mehmet Akif Ersoy, Safahat
Mehmet Akif, utanarak ağladığını, utanmayarak ağladığını veciz bir şekilde ifade ederken çok güzel bir akis sanatı yapıyor.
********************
Bizler mi vakti hoşça geçirmekteyiz bugün
Şüphem budur: Vakit mi geçirmekledir bizi?
Yahya Kemal Beyatlı, Kendi Gök Kubbemiz
Yahya Kemal, “vakit geçirmek” deyimini kullanarak noksan bir akis sanatı meydana getirmiştir.
********************
Tahsîl-i hüner vakti, hengâme-i cüvânidir,
Hengâm-ı cüvânidir tahsil i hüner vakti
Tahir Olgun, Edebiyat Lügati
Tahir Olgun, ilk dizede sanat tahsilinin vaktinin gençlik zamanı olduğunu düz bir cümleyle anlatırken, ikinci dizede aynı anlatımı devrik bir cümleyle dile getirir.
********************
Eskiden vardım ben, simdi hiçim ben
Şimdi bir hiçim ben, eskiden vardım
Muammer L.ütfi Bahsi, Edebiyat l.ügatı
Muammer Liitfi Bahşi, “eskiden var olduğunu, şimdi ise bir hiç” olduğunu iki ayrı parça halinde ifade ederken sürekli devrik cümleler kurarak bir çeşit akis sanatı yapar.
********************
ne bakışlar ne uzaklar ne onun en güzel aksi
ne uzaklar ne akisler her şeyi hiçbir veriyor
Turgut Uyar, Büyük Saat
Turgut Uyar, akis sanatının geleneksel çizgisini değiştirerek/modernize ederek kullanır. Birinci dizede “ne bakışlar ne uzaklar” derken, ikinci dizede “ne uzaklar ne akisler” derken akis sanatını yeniden üretir.