Cinâs-ı Nakıs Nedir, Türleri, Çeşitleri, Özellikleri ve Örnekleri
CİNÂS-I NAKIS
Cinâs-ı Nakıs Nedir, Türleri, Çeşitleri, Özellikleri ve Örnekleri
Cinaslı sözcüklerin birinde fazla bir harf bulunan cinastır. Bu fazla harfin başta, ortada ve sonda olmasına göre cinaslar değişik isimler alırlar.
1. Cinas-ı Mutarraf
Cinaslı kelimelerden birinin başında fazla harf bulunduğu cinas sanatıdır.
Vasf-ı kadehinle İmâm etse alem gibi kalem
Leşker-i satrı ı çeker defter û divân saf saf
Bâkî
Bâkî, “kalem” ve “alem” sözcükleri arasında cinas-ı mutar- raf sanatı yapılmakla birlikte, kale bayrağa, defter ve divanlardaki satırlar da askerlere benzetilerek teşbih sanatı yapılmıştır.
********************
2. Cinâs-ı Müzeyyel
Cinaslı kelimelerden birinin sonunda fazla bir harfin bulunduğu cinâstır.
Leblerin yakutun ııazm edecek lü’lü gibi
Ahmed-i dîvânenin dîvânı gevherden dolar
Ahmet Paşa
Ahmet Paşa, şiir kitabı anlamındaki “dîvân” sözcüğü ile deli anlamındaki “dîvâne” sözcüğünü kullanarak cinas-ı mü- zeyyel sanatı yapar. Çünkü bu iki sözcükten “dîvâne” sözcüğünün sonunda “e” harfi “dîvân” sözcüğüne göre fazladır.
********************
3. Cinâs-ı Lahık
Cinaslı kelimelerden bir harfin değişik olduğu cinastır. Bu değişik harfler başta, ortada ve sonda olabilir.
Cefâ gördük o nahl-i nâz-perverden vefâ derken
Bizimle akıbet bigâne çıktı âşinâ derken
Nabi
Nâbî, sadakat anlamına gelen “vefâ” ve eziyet anlımına gelen “cefâ” sözcüklerini aynı mısra içerisinde kullanarak ciııas-ı lahık sanatı yapar.
********************
4. Cinas-ı Mühmeliye
Pekiştirmeli sıfatlarla ya da ikilemeli niteliğindeki sözcüklerle yapılan cinâs.
Tas tamam oldu yeter sölıî biraz da ayağın
Çek tahammül edemez meşreb i erbâb-ı safa
Yüsri
Yüsri, “tas tamam” pekiştirme sıfatını kullanarak cinas-ı mühmeliye sanatı yapar. Ayrıca “ayak” sözcüğü, gerçek anlamda insanın bir organı olan ayak ve mecazi anlamda da kadeh anlamında kullanılarak tevriye sanatı yapılmıştır.
********************
5. Cinas-ı Mükerrer
Cinaslı sözcüklerden birinin, ötekinin son hecesiyle yazılış ve ses bakımından aynı olduğu sanattır. Klasik Türk Edebiyatı’nda özellikle cinas-ı mükerrer sanatını örneklendirmek amacıyla yazılmış gazeller vardır. Bunun için bir örnek olan aşağıdaki gazelin matla beytini örnek olarak veriyoruz.
İtdi ten-i nizârumı feryâd u nâle nâl
Kuldum o rütbe-i za’f ile yok irtihâle hâl
Koca Ragıp Paşa
Koca Ragıp Paşa, inleyiş anlamındaki “nâle” sözcüğünün içinden kamış anlamına gelen “nâl” sözcüğünü, ölüm anlamındaki “irtihâl” sözcüğünden durum anlamındaki “hâl” sözcüğünü çıkartarak cinas-ı mükerrer sanatı yapar.
Ayrıntılı ve daha fazla örnek için aşağıdaki konu başlıklarına tıklayınız…
CİNÂS-I MUTARRÂF
CİNÂS-I MÜZEYYEL
CİNÂS-I LAHIK
CİNAS-I MÜHMELİYE
CİNÂS-I MÜKERRER