11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Gizem Yayınları Sayfa 93
“11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 93 Gizem Yayınları” ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Gizem Yayınları Sayfa 93
Şairin Biyografisi
Yahya Kemal Beyatlı (1884-1958)
Saf şiir anlayışına sahip bir şairdir. Hiçbir topluluğa dâhil olmamıştır. “Sanat, sanat içindir.” görüşüne bağlıdır. Divan şiiriyle Batı şiirini birleştiren bir şairdir. Fransız sembolist sanatçılardan ve parnasizmden etkilenmiştir. OA-adlı şiiri hariç tüm şiirlerinde aruzu kullanmıştır. Aruzu Türkçeye uygulamada ustadır. Divan şiiri nazım biçimlerini tercih etmiştir. İstanbul Türkçesini ustaca kullanmıştır. Biçim kusursuzluğu temel ilkelerindendir. Aşk, doğa, ölüm, musiki, Türk tarihi gibi konuları işlemiştir. İstanbul sevgisini şiirlerinde oldukça güzel ele almıştır. “İstanbul Şairi” olarak da bilinir. Neoklasik, Nayilerve Nevyunanilik yönelimlerinden etkilenmiştir. Millî Edebiyatçıları desteklemiş ancak onlardan farklı bir sanat çizgisi sürdürmüştür. Şiirlerinde OsmanlInın görkemli dönemlerini de konu edinmiştir. Şiirin düzyazıya yaklaştırılmasına karşıdır.
Bazı şiirleri lirik, bazıları lirik-epiktir. Düzyazı türlerinde de eser vermiştir.
Sanatçının bazı eserleri şunlardır: Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgârıyla, Rubâîler ve Hayyam Rubâîlerini Türkçe Söyleyiş (şiir); Eğil Dağlar, Aziz İstanbul, Siyasi ve Edebî Portreler, Edebiyata Dair, Tarih Musahabeleri, Çocukluğum Gençliğim Siyasi ve Edebî Hatıralarım (düzyazı).
Soru: Aşağıda verilen şiirleri şairlerin sanat anlayışları ve biçim açısından karşılaştırınız.
İTHAF
Yuva şefkat yuvasıdır,
Ninelerdir onu yapan;
Fakat, yavrum senin yuvan
Bir marifet yuvasıdır
Bunu ancak irfan yapar,
Bunun ayrı değeri var.
Sev yuvanı; orada sen
Kardeşlerinle koşarak,
Ötüşerek, oynaşarak,
Öğrenirsin -öğrenmeden
Nedir zahmet, nedir keder
Faideli birçok şeyler.
Haydi yuvana yavrucak;
O marifet yuvasıdır.
Ve fazilet yuvasıdır,
Orda fikrin uyanacak;
Orda kanat açacaksın,
Yükseklere uçacaksın!
Tevfik Fikret, Şermin
OK
Yavuz Sultan Selim Hân’ın önünde
Ok atan ihtiyar Bektaş Subaşı,
Bu yüksek tepeye dikti bu taşı,
O Gaazî Hünkâr’ın mutlu gününde.
(-)
En son Bektaş Ağa çöktü diz üstü.
Titrek elleriyle gererken yayı,
Her yandan bir merak sardı alayı,
Ok uçtu hedefin kalbine düştü.
Hünkar dedi: “Koca! Pek yaman saldın!
Eğerçi bellisin benim katımda,
Bir sır olsa gerek bu ilk atımda,
Bu sihirli oku nereden aldın?”
İhtiyar elini bağrına soktu,
Dedi ki: “İstanbul muhâsarası
Başlarken aldığım gazâ yarası
İçinden çektiğim bu altın oktu!”
Yahya Kemal Beyatlı, Kendi Gök Kubbemiz
- Cevap:
Tevfik Fikret, İthaf şiirinde eğitim ve ahlak kavramlarını vurgular. Şiir, didaktik bir tarzla yazılmıştır ve okuyucuya öğütler verir. Yahya Kemal Beyatlı ise Ok şiirinde tarihî ve millî bir temayı işler. Yahya Kemal, şiirlerinde millî duygulara ve tarih bilincine önem verir.
İthaf, sade ve yalın bir dille yazılmıştır. Şiir, çocuklara yönelik bir dil kullanır ve kolay anlaşılır bir yapıya sahiptir. Ok ise, daha karmaşık bir dil ve üslup kullanır.
11. Sınıf Gizem Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 93 ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.