12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 191
“12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 191 Meb Yayınları” ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.
12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 191
Metin ve Türle İlgili Açıklamalar
Okuduğunuz metin, Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosuna birçok başarılı eser kazandıran A. Turan Oflazoğlu’na aittir. Tarihî konusu, şiirsel dili, koro bölümlerinin olması yönüyle trajedi türünün özelliklerini taşıyan bu eser üç perdeden oluşmaktadır. Fatih adlı oyunun olay örgüsü perde, sahne vb. unsurlar etrafında düzenlenmiştir.
Tarihî olay ve kişileri eserlerine sıkça konu eden A. Turan Oflazoğlu, bu metinde de İstanbul’un fethi gibi şanlı bir olayı Türk dilini ustaca kullanarak anlatmıştır. Yazar, özellikle tarihî oyunlarını eski dil malzemesiyle işlemek yerine bugünün kelimeleriyle ve şiirsel bir anlatımla sunmuştur.
Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatında önemli bir yer tutan tiyatro, 1950’li yıllarda teknik olarak klasik olay kurgusuyla kaleme alınmış; tiyatroda yeni arayışlardan çok sebep-sonuç ilişkisi üzerinde durulmuştur. 1950 sonrası yaşanan kültürel, sosyal, siyasi ve ekonomik gelişmeler; roman, şiir, hikâye gibi türlerde olduğu gibi tiyatroda da içerik, anlayış ve tekniklerin değişip gelişmesinde ve oyun yazarlarının artmasında etkili olmuştur. Yeni yazarlar, eserlerinde bir yandan kendilerinden öncekiler gibi toplum yaşamını etkileyen günlük sorunlara eğilirken bir yandan da aile içi ilişkilere, nesil çatışmasına yönelmişlerdir. 1960-1980 arası; siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel alanda yoğun değişimlerin yaşandığı bir dönemdir. Çeşitli alanlardaki bu gelişme ve değişimler, sanayileşmeyle beraber büyükşehirlere göç hareketinin başlamasına ve şehirlerde nüfusun artmasına yol açmıştır. Kültürel bağlamda siyasi ve sosyal olaylardan etkilenen tiyatro, bu dönemde toplumcu gerçekçi bir anlayıştan etkilenmiştir. Ayrıca şiir, roman ve hikâye türleri gibi tiyatroda da modernist anlayışın izleri görülür. Bu dönem tiyatrosu gerek tiyatro topluluklarının çoğalması gerekse oyunların tema, konu ve anlayış çeşitliliği ile olgunlaşma gösterir.
Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosunda A. Turan Oflazoğlu’nun yanı sıra Orhan Asena, Nâzım Kurşunlu, Vedat Nedim Tör, Güngör Dilmen, Haldun Taner, Necati Cumalı, Turgut Özakman, Cevat Fehmi Başkut, Recep Bilginer, Sabahattin Kudret Aksal gibi sanatçılar tiyatro türünün gelişiminde rol oynayan önemli isimlerdir.
Metni Anlama ve Çözümleme
Soru: 1) Okuduğunuz metinde geçen “Ortak derinliklere dalmak gerek / Ele geçmez inciyi bulmak gerek.” cümlelerindeki altı çizili kelime ve kelime grubunun anlamını kullanıldığı cümlenin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizi TDK’nin Türkçe Sözlüsünden kontrol ediniz.
- Cevap:
derinlik
- derinlik (tahminim): değer verilen, önemli konu.
- derinlik (TDK Sözlük): En duyarlı nokta.
Ele geçmek
- Ele geçmek (tahminim): yakalamak, fırsat bulmak.
- ele geçmek (TDK Sözlük): bir kimse yakalanmak, edinilmek.
Soru: 2) Metinde İstanbul’un alınmasının gerekliliğinden söz eden Mehmet’e, Akşemsettin ve Halil Paşa’nın tepkileri ne olmuştur? Niçin?
- Cevap: Akşemsettin, Mehmet’in bu kararlılığına manevi destek verirken Halil Paşa bu plana karşı çıkmıştır. Akşemsettin, İstanbul’un alınmasının dini ve stratejik önemini vurgularken Halil Paşa şehrin güçlü savunması nedeniyle endişelerini dile getirmiştir.
12. Sınıf Meb Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 191 Cevapları ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.