12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 325
12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 325 Cevapları Meb Yayınları‘na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.
12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 325
Aşağıdaki metni okuyup soruları metne göre cevaplandırınız. (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Ebedî Yunus
Yunus’un, Yunus adına bağlanan mısraların en güzeli ve en manalısı, bence, herkesin bildiği.
Bir ben vardır bende benden içeri
mısraıdır. Bu mısraı, Descartes’ın “düşünüyorum, şu halde varım” cümlesi gibi büyük bir fikir yapısının temeltaşı olacak kadar sağlam ve kuvvetli buluyorum. Ondan hareket ederek, onun üzerinde düşünerek, bir din, bir felsefe, bir ahlâk, bir siyâset kurulabileceğine kaniim.
Yıllardan beri kafamın içinde sönmez bir ışık misali yanan bu mısraın aydınlığında birçok fikir ve hakikatleri daha iyi anladım.
Asırlarca eski olan bu mısra bugün söylenilmiş kadar yenidir. Psikoloji ve felsefenin en son mümessilleri de aynı gerçekten bahsetmiyorlar mı? Şuur-altı veya derinlik psikolojisi de iç ve dış, üst ve alt diye birbirinden farklı iki ben esasına dayanmıyor mu? Yunus gibi, bu psikoloji taraftarları için de iç-ben, dış-benden daha önemli değil mi?
Gerçi modern psikologlardan bazıları için iç-ben, Yunus’un ilahî ve ebedî aydınlığın bir parçası saydığı iç-benden farklıdır. Mesela Freud’a göre iç-ben, dış baskı karşısında içe itilmiş cinsî arzulardan ibarettir. Bunlar, günlük hayatta, hulyada ve rüyada yüzlerine maske takarak ortaya çıkarlar. Fakat ne olursa olsun, modern psikolojiye göre, insanoğlu dış şartlardan çok kendi iç temayüllerine tabidir. Onların itmelerine göre hareket eder. Benliğimizin karanlık kaynaklarından fışkıran bir hayat hamlesi bizi yaşatır, dünyaya, başkalarına ve Tanrı’ya doğru götürür. Freud ve başkaları bu kuvvetin, ruhda sathî bir tabaka teşkil eden akıldan başka bir şey olduğunu ortaya koydular. Yunus’un iç-ben’i de çıldırtıcı bir karakter taşır:
Seni deli eden şey, yine şendedir sende
diyor. Sakin eşya ve nebata, kendi halinde ve daima aynı şeyi yapan hayvana karşı, insanoğlunda gerçekten deliliğe benzer bir şey yok mudur? İptidai kavimler, insanın içine cinlerin, şeytanların girdiğine inanırlar, dualar ve efsunlarla onları çıkarmağa çalışırlardı. Bu bâtıl inanç, beşerî bir hakikati ifade eder. İnsanın içinde dış şartlarla izah olunamıyan bir şey vardır.
(…)
Mehmet Kaplan, Edebiyatımızın İçinden
Kelime Dağarcığı:
iptidai: İlkel. kani: Kanmış, inanmış. mümessil: Temsilci. nebat: Bitki. sathi: Yüzeysel. şuuraltı: Bilinçaltı. temayül: Eğilim.
- Cevap: Bu sayfada herhangi bir soru bulunmamaktadır.
12. Sınıf Meb Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 325 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.