11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 59
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 59 Cevapları Meb Yayınları‘na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 59
Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız. (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
(…)
Tanzimat’tan Cumhuriyete Kadar Türk Kültüründe Gelişmeler
Şinasi’nin yazılarında halk ve millet kelimeleri ve bu kavramları ifade eden başka deyimler çok geçer. Onun gazete çıkarırken halkı aydınlatmak ve halk adına konuşmak fikri taşıdığına hiç şüphe yoktur. Onu halkın anlayacağı bir dil kullanmaya sevk eden de bu arzudur.
(…)
Namık Kemal, tarihi bu gözle yeniden tefsir eder. Eski tarihî şahsiyetleri iradeleri ile dünyayı değiştiren kahramanlar olarak gösterir. Tarihî biyografileri ile Celâlettin Harzemşah, Vatan yahut Silistre piyesleri ile Cezmi romanına, din, devlet ve millet için kendini feda eden kahraman tipleri hâkimdir. Aslında bu tip, Türk tarihine yabancı değildir. Eski Oğuz Kağan Destanı ve Orhun Yazıtlarından itibaren Türk tarih ve edebiyatında kahraman tipi önemli bir rol oynar. îslami devirdeki gazi tipi, eski alp tipinin îs- lamileşmiş bir şeklidir. Çöküş devri edebiyatında kaybolan ve bu arketipi Namık Kemal, tarihe yeni bir gözle bakmak suretiyle tekrar bulur. Daha sonra Ziya Gökalp, tarihin çok uzaklarında kalan efsanevi Oğuz Kağan tipini canlandırır.
(…)
Yıkılmakta olan toplum kendini kurtaracak kahramanlar arar. Bunun örneklerini ya tarihte bulur veya hayali ile yaratır. Namık Kemal eserleriyle toplumun bu ihtiyaçlarına cevap verir. Namık Kemal’in yarattığı kahramanlık kültü Tanzimat’tan Cumhuriyete kadar değişerek devam eder.
Namık Kemal’in yarattığı kahramanlar tarihe aksettirilmiş çağdaş düşüncelerle İslamiyet’i birleştirirler. Bir bakıma onlar eski ile yeninin, doğu ile batının sentezidirler. Namık Kemal, eskinin daha ziyade Fars kültüründen geldiğine inandığı süs, mübalağa ve hayat karşısında pasif davranış telkin eden dünya görüşünün aleyhindedir. Arkadaşı Ziya Paşa’nın aldığı tavır, Namık Kemal’inkinden çok farklıdır. Ziya Paşa eski ile yeni arasında zikzaklar çizer. Avrupa’da Namık Kemal ile birlikte savaşırken yeni fikirleri ve yeni edebiyatı savunan Ziya Paşa, Türkiye’ye döndükten sonra yeniden eski dünya görüşünü benimser.
(…)
Realist akım, Türk kültürü bakımından son derece önemlidir. Zira o, Türk aydınlarının hayata bakış tarzlarının değişmesinde romantiklerden daha büyük rol oynar. Hayale geniş yer vermesi bakımından eski Türk edebiyatı romantizme bir hayli yakındır. Eski Türk kültüründe eksik olan en önemli şey, gerçeklik duygusudur. Batı kültürü, eski Yunan’dan beri hakikate ve gerçeğe, iman ve hayalden daha çok yer vermiştir. Onu Doğu kültürlerinden ayıran en büyük özellik gerçeklik duygusudur. Batı’da bu duygu felsefe, ilim ve tekniği doğurduğu gibi plastik sanatlara ve edebiyata da geniş ve derin surette tesir etmiştir.
(…)
Nabizade Nazım ile Hüseyin Rahmi Gürpınar realist tasvirin güzel örneklerini verirler. Hüseyin Rah- mi’nin romanları sadece realist değil, aynı zamanda güldürücüdür. O, bu iki metotla insanların hayatında gördüğü aksaklık, çirkinlik ve gülünçlükleri göz önüne sermekten büyük bir zevk duyar. Namık Kemal ve Ziya Paşada genellikle politik bir mahiyet taşıyan tenkitçi tavır, Hüseyin Rahmi’nin romanlarında bir eski örf ve adet, batıl inanç ve ahlak tenkidi mahiyetini alır.
Mehmet Kaplan, Kültür ve Dil
Kelime Dağarcığı:
arketipi: Kök örnek. kült: Din ve yerel özellikler taşıyan dinî törenlerdir.
- Cevap: Bu sayfada herhangi bir soru bulunmamaktadır.
11. Sınıf Meb Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 59 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.