10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Düşler Yayıncılık Sayfa 68
“10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 68 Düşler Yayınları” ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.
10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Düşler Yayınları Sayfa 68
11. Yaşlı kadıncağız der: “İki oğlancığım var idi, birini verdim, biri kaldı, döndü sıra tekrar bana geldi, onu da istiyorlar, hanım bana medet, dedi. Basat’ın karanlıklı gözleri yaşla doldu. Kardeşi için söylemiş, görelim hanım ne söylemiş:
Der:
Kenar yerde dikilmiş otağlarını O zalım yıktırdı demek kardeş Ak sakallı babamı oğul diye ağlattın demek kardeş
Akçe yüzlü anamı sızlattın demek kardeş Karşı yatan kara dağımın yükseği kardeş Akıntılı güzel suyumun taşkını kardeş Kardeşimden ayrıldım.
diye çok ağladı, feryat figan kıldı. O hatun kişiye bir esir verdi, var oğlunu kurtar, dedi. Hatun aldı, oğlunun yerine verdi. Hem oğlun geldi diye Aruz’a müjdeledi. Aruz sevindi, kudretli Oğuz beyleri ile Basat’a karşı geldi. Basat babasının elini öptü, ağlaştılar bağrıştılar. Anasının evine geldi. Anası karşı geldi, oğlancığını bağrına bastı. Basat anasının elini öptü, görüştüler ağlaştılar. Oğuz beyleri toplandı. Yemeler içmeler oldu.
Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Mensur ve manzum parçalar içerir.
B) Ait olduğu dönemin dil özelliklerini yansıtır.
C) Olağanüstü ögelere yer verilmiştir.
D) Dede Korkut Hikâyeleri’nden alınmıştır.
E) Sosyal hayata ait izler taşır.
- Cevap: C
Ç. Aşağıdaki soruları cevaplandırınız.
1. Olay hikâyesinin Türk edebiyatındaki önemli temsilcileri kimlerdir?
- Cevap:
Ömer Seyfettin
Reşat Nuri Güntekin
Sabahattin Ali
Refik Halit Karay
2. Durum hikâyesiyle olay hikâyesi arasındaki farklılıklar nelerdir?
- Cevap:
→ Olay hikayelerinde merkezde bir olay varken durum hikayelerinde hayatın herhangi bir bölümünden alınmış bir durum, kesit okuyucuya aktarılır.
→ Olay hikayelerinde anlatım boyunca okuyucuda bir merak ve heyecan duygusu oluşturulmak istenirken durum hikayelerinde daha çok bir duygu oluşturulmak amaçlanır.
→ Olay hikayelerinde “Serim, düğüm ve çözüm” bölümleri bulunurken durum hikayelerinde bu bölümler yoktur.
→ Olay öyküleri belirli bir sonla biterken durumda son okuyucunun hayal gücüne bırakılır.
→ Olay hikayelerinde okuyucu olanı olduğu gibi okur, kendi düşüncesini katmaz fakat durum hikayelerinde okuyucu hikaye sonunda kendi düşüncesini de özellikle katar.
→ Olay hikayelerinde mekanların kişi üzerindeki etkileri üzerinde durulurken durum hikayelerinde mekan önemsenmez.
→ Klasik hikayede olaylar gözlem yoluyla nesnel bir şekilde anlatılırken durum hikayelerinde kişisel duygular ve yorumlar ön plana çıkarılır.
3. Memduh Şevket Esendal’ın Türk hikâyeciliği açısından önemi nedir?
- Cevap: Memduh Şevket Esendal Türk öykücülüğünün mihenk taşlarındandır. Türk edebiyatında Çehov tarzı öykünün ilk temsilcisidir. Kişilerin günlük yaşamda dikkat çekmeyen yönlerini anlattığı öyküleri ile tanınır. Durum öyküsünün ilk temsilcisi olan yazarın son derece güçlü bir gözlem yeteneği vardır. Hayatı ve olayları nesnel bir şekilde yansıtmıştır. Edebiyatsız edebiyat yapmaktan yanadır.
D. Aşağıda verilen sanatçıları ve eserleri doğru bir şekilde eşleştiriniz.
- Cevap:
10. Sınıf Düşler Yayıncılık Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 68 ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.