Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
10. Sınıf Din Kültürü Tekrar Testleri

10. Sınıf Tekrar Testleri Din Kültürü 5. Ünite Cevapları

10. Sınıf Tekrar Testleri Din Kültürü 5. Ünite Cevapları Meb Yayınları‘na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

10. Sınıf Tekrar Testleri Din Kültürü 5. Ünite Cevapları

10. Sınıf Din Kültürü Tekrar Testleri 5. Ünite Çözümleri Sayfa 290

1. İslam düşüncesinde meydana gelen ihtilafların ortaya çıkışını hazırlayan sebeplerin temelinde insan gerçeği yatmaktadır. İnsan düşünen, akleden ve ilahi hitaba muhatap bir varlıktır. İnsanın bu özelliği, fikir ihtilaflarını meydana getiren diğer sebeplerin de kaynağı olabilmektedir. Dolayısıyla insan var oldukça doğal olarak farklı düşünme, anlayış ve yorumlar da olacaktır. Aşağıdaki ayetlerden hangisi metinde sözü edilen durumu doğrudan desteklemektedir?

A) “Andolsun, biz bu Kur’an’da insanlar için her türlü misali değişik şekillerde açıkladık. Fakat insan tartışmaya her şeyden daha çok düşkündür.”
(Kehf suresi, 54. ayet)
B) “Şüphesiz biz onu (ömür boyu yürüyeceği) yola koyduk. O, bu yolu ya şükrederek ya da nankörlük ederek kateder.”
(İnsân suresi, 3. ayet)
C) “O, hanginizin daha güzel amel yapacağını sınamak için ölümü ve hayatı yaratandır. O; mutlak güç sahibidir, çok bağışlayandır.”
(Mülk suresi, 2. ayet)
D) “Andolsun, insanı biz yarattık ve nefsinin ona verdiği vesveseyi de biz biliriz. Çünkü biz ona şah damarından daha yakınız.”
(Kâf suresi, 16. ayet)
E) “Başınıza her ne musibet gelirse kendi yaptıklarınız yüzündendir. O, yine de çoğunu affeder.”
(Şûrâ suresi, 34. ayet)

  • Cevap: A

2. Dinî kaynaklarda varlığı kesin ve anlamı açık olan; Allah’ın varlığı ve birliği, namazın farz oluşu, yalan, dedikodu, gibi davranışların haram oluşu hususlarında yorum yapılamaz. Yorum ancak birden fazla anlama gelebilecek veya anlamında kapalılık bulunan konularda olur. Başka bir deyişle, bir konuda mezhepler yorum yapıyorsa orada açık ve net bir hükümden bahsetmek mümkün değildir. Bu sebeple, ayet ve hadisleri yorumlarken kendi anlayışını dinin tek hakikati gibi ifade etmek doğru bir yaklaşım olmaz. Bu metinde aşağıdaki yargılardan hangisi vurgulanmaktadır?

A) Dinin hükümleri değişmez kaidelerden oluşur.
B) Dinî yorumlar bölgesel farklılıklardan etkilenebilir.
C) İnsanlar dinî yorumları benimsemeye zorlanamazlar.
D) Dinî yorumlar kişilerin dünya görüşlerine göre şekil alır.
E) İslam’ın genel ilkeleri çerçevesinde dinî anlayışlarda farklılık olabilir.

  • Cevap: E

3. “Sana kitabı indiren odur. Onun bazı ayetlerinin hükmü kesin ve nettir ki bunlar, kitabın esasıdır. Diğer bir kısmı da müteşabih ayetlerdir (ki onlar da benzer anlamlara ve yoruma açıktır). Kalplerinde sapma eğilimi bulunanlar, fitne çıkarmak ve onu (kişisel arzularına göre) tevil etmek için ondaki müteşabihlerin peşine düşerler. Hâlbuki onun tevilini ancak Allah bilir; bir de ilimde yüksek payeye erişenler. Derler ki ‘Ona inandık, hepsi Rabb’imiz katındandır.’ (Bu inceliği) yalnız aklıselim sahipleri düşünüp anlar.”
(Âl-i İmrân suresi, 7. ayet)
Bu ayette İslam düşüncesindeki yorum farklılıklarına etki eden;
I. ekonomik özellikler,
II. dinî metinlerin yapısı,
III. eğitim ve kültürün etkisi,
IV. coğrafi ve bölgesel farklar
durumlarından hangilerine işaret edilmiştir?

A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) II ve IV
E) I, III ve IV

  • Cevap: C

10. Sınıf Din Kültürü Tekrar Testleri 5. Ünite Çözümleri Sayfa 291

4. İslam’ın düşünmeye sınır koymaması, ısrarla insanın düşünmesini istemesi; mezheplerin doğuşunda etkili faktörlerden biridir. İslam, dinin temel prensiplerine aykırı olmamak kaydıyla her türlü düşünceye ve yoruma müsaade etmiştir. Bu düşünce ve ifade hürriyeti, birçok dinî yorumun ortaya çıkmasının önünü açmıştır. Aşağıdaki ayetlerden hangisi metinde sözü edilen duruma örnek olarak gösterilemez?

A) “…Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?” Doğrusu ancak akıl sahipleri bunu anlar.”
(Zümer suresi, 9. ayet)
B) “Göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün farklı oluşunda aklıselim sahipleri için elbette ibretler vardır.”
(Âl-i İmrân suresi, 190. ayet)
C) “Onlar ayaktayken, otururken ve yanları üzerine yatarken Allah’ı anarlar. Göklerin ve yerin yaratılışı üzerinde tefekkür ederler.”
(Âl-i İmrân suresi, 191. ayet)
D) “Hakkında kesin bilgi sahibi olmadığın şeyin peşine düşme. Çünkü kulak, göz ve kalp, bunların hepsi ondan sorumludur.”
(İsrâ suresi, 39. ayet)
E) “O hâlde (Resulüm), öğüt ver. Çünkü senin görevin sadece öğüt verip hatırlatmaktır. Yoksa sen, onlar üzerinde bir zorba değilsin.”
(Gâşiye suresi, 21 ve 22. ayetler)

  • Cevap: E

5. Her insan, doğası itibariyle farklıdır. Allah her şeyi ile aynı iki insan yaratmamıştır. Allah’ın yaratma sıfatı her insanda farklı tecelli eder. Bu durum insanın fiziksel özelliklerinin ötesinde duygu, düşünce, inanç ve ahlak dünyasına hatta tüm hayat tarzına yansır. İnsanı farklı ve değerli kılan da bu özelliğidir. Bu farklılık, onun dinî tutumlarında da görülebilir. Bu sebeple aynı din mensupları arasında o dinin anlaşılma biçimlerinde farklılıkların olması her zaman görülebilecek bir durumdur. Bu metin aşağıdaki sorulardan hangisinin cevabı niteliğindedir?

A) Allah’ın insanı yaratmadaki amacı nedir?
B) İnsanı diğer varlıklardan ayıran özellikleri nelerdir?
C) Dinin doğru anlaşılmasında insana düşen görevler nelerdir?
D) Dinî yorumların insanlara benimsetilmesi için neler yapılabilir?
E) Dinî yorumların ortaya çıkmasında insan faktörünün etkisi nedir?

  • Cevap: E

6. Dini anlama ve yaşama hususunda; Kur’an-ı Kerim’i ve Hz. Peygamber’in sünnetini rehber edinen, sahabenin yolunu izleyen, ümmetin çoğunluğunu oluşturan topluluktur. Bu tanımda aşağıdakilerin hangisinden bahsedilmektedir?

A) Ehl-i sünnet
B) Mezhep
C) Ensar
D) Fırka
E) Şia

  • Cevap: A

7.
• Matüridilik
• Eşarilik
• Şia
Aşağıdaki sorulardan hangisi bu mezheplerin görüşlerine dayandırılarak cevaplanabilir?

A) İbadetler yerine getirilirken nelere dikkat edilmelidir?
B) İslam ahlakının temeli nelerden oluşur?
C) İnsanlar, akıl yoluyla Allah’ı bilmek zorunda mıdır?
D) İnsan nefsini nasıl terbiye edebilir?
E) Kimlere zekât verilebilir?

  • Cevap: C

10. Sınıf Din Kültürü Tekrar Testleri 5. Ünite Çözümleri Sayfa 292

8. İslam dünyasında din anlayışında ortaya çıkan farklı yorumları bir kusur olarak değil, aksine hayatı kolaylaştıran bir zenginlik olarak görmek gerekir. Çünkü yorum farklılıkları dinin fikrî alanında bir dinamizm ve canlılığa vesile olur. Yorumlar, dini anlama ve uygulamada Müslümanların yararlandıkları bir alandır. Özellikle, farklı kültür ve milletlerin İslam’ı kolayca benimsemesinde yorum farklılıkları etkili olmuştur.
Bu parçadan İslam düşüncesindeki yorumlar ile ilgili,
I. İslam’ın geniş kitlelere ulaşmasında katkıları olmuştur.
II. Dinin düşünsel boyutunun gelişmesini sağlar.
III. Evrensel ve bağlayıcı ilkeleri ortaya koyar.
IV. Bir metodolojiye dayanan fikri birikimlerdir.
yargılarından hangileri çıkarılabilir?

A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) II ve IV
E) I, III ve IV

  • Cevap: A

9.
• İman; dil ile ikrar, kalp ile tasdikten ibarettir.
• İnsanın akıl yoluyla Allah’ın varlığına ulaşması mümkündür.
• Büyük günah işleyen kimse, haramı helal saymadıkça dinden çıkmaz.
• Allah, ahirette görülecektir. Fakat biz bunun nasıl olacağını bilemeyiz.
• İnsanın fiillerini Allah yaratır, insan seçer. İnsan bütün fiillerinden sorumludur.
Bu temel görüşlere sahip itikadi ekol aşağıdakilerden hangisidir?

A) Matüridilik
B) Şia
C) Eş’arilik
D) Zeydilik
E) İmamiye

  • Cevap: A

10. İmam Eş’ari, 873 yılında Basra’da doğmuş ve kırk yaşına kadar Mutezile mezhebine bağlı kalmıştır. Mutezile’nin görüşlerini doyurucu bulmadığı için bu mezhepten ayrılarak Ahmed b. Hanbel’in izinden giden ehli-i hadise katılmış ve daha sonra da Eş’ariliğin öncüsü olmuştur. İmam Eş’ari; eserlerinde Mutezile’nin görüşlerini eleştirmiş, bidat mezheplerini reddetmiş, Allah’ın ezelî sıfatları bulunduğunu kabul etmiş, inanç konularında ayet ve hadislerin yanında akli delilleri de kullanmıştır. Eş’ari’nin inanç metodu, kendisinden sonra gelen kelamcılar tarafından da devam ettirilmiştir. Bu metinden İmam Eş’arî ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A) Yeni fikirlere açık bir kişidir.
B) Doğru bulmadığı inançlarla mücadele etmiştir.
C) Aklı, bilgi edinme kaynağı olarak görmüştür.
D) Eserleri günümüze kadar ulaşmayı başarmıştır.
E) Düşünceleri Müslümanlarca benimsenmiştir.

  • Cevap: D

11. Birçok coğrafyada hızla yayılan İslam, bir yandan kökleşme sürecini devam ettirirken diğer yandan da o dönemin üç büyük medeniyeti olan Mısır, Roma ve Sasanî medeniyetleri ile yüz yüze gelmiştir. Farklı medeniyetler ve inançlarla tanışan Müslümanlar; bu coğrafyalarda yaşayan insanlara İslam’ı anlatırken karşılaştıkları sorular ve sorunlardan dolayı hem onları etkilemiş hem de onlardan etkilenmiştir. Bu da beraberinde Müslümanlar arasında yeni tartışmaları ve farklılaşmaları getirmiştir. Bu parçada İslam düşüncesindeki yorum farklılıklarının nedenlerinden hangisi vurgulanmaktadır?

A) Dinî metinlerin yapısı
B) Ekonomik
C) Kültürel
D) İnsanın doğası
E) Siyasi

  • Cevap: C

10. Sınıf Din Kültürü Tekrar Testleri 5. Ünite Çözümleri Sayfa 293

12. (I) Dinin iki temel kaynağı vardır: Allah’ın kelamı Kur’an ve onun uygulaması olan Hz. Peygamber’in sünneti. (II) Hz. Peygamber hayattayken Allah’tan gelen vahyi insanlara duyuruyor, anlaşılmayan durumları açıklıyor ve uygulamasını da bizzat yaşayarak insanlara gösteriyordu. (III) Ancak onun vefatından sonra siyasi olayların etkisinin yanı sıra farklı bölge ve kültürden insanların İslam’ı seçmesiyle toplumun dinî anlayış ve yorumlarında farklılıklar oluştu. (IV) Bu farklılıklar ise mezheplerin oluşmasına zemin hazırladı. (V) Dinin özünden uzaklaşma anlamına gelen bu durum, Kur’an’da yer alan temel hükümlerin çeşitli mezheplerce yorumlanarak değiştirilmesine neden oldu. Bu metinde numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?

A) I
B) II
C) III
D) IV
E) V

  • Cevap: E

13. Sıffîn Savaşı’nda Hz. Ali’yi destekleyen bir grup, savaş sonrasında gerçekleşen Hakem Olayı’nda Hz. Ali’den ve ordusundan ayrılmıştır. Bunlara “ayrılan, terk edip giden” anlamında Hârici denilmiştir. Bunlar “…Hüküm yalnızca Allah’a aittir…” (En’âm suresi, 57. ayet) ayetini delil göstererek kendileri dışında olan ve o savaşa katılan herkesi inkâra düşmekle suçlamışlardır. Haricilik, Müslümanlar arasında ortaya çıkan, mezhep nitelikli ilk harekettir.
Bu parçadan, Hariciliğin ortaya çıkışında etkili olan;
I. dinî metinlerin yapısı,
II. kültürel,
III. siyasi,
IV. ekonomik
nedenlerinden hangilerine ulaşılabilir?

A) I ve III
B) II ve III
C) I, II ve III
D) I, II ve IV
E) II, III ve IV

  • Cevap: A

14. “Yollar her ne kadar çeşitli olsa da gaye birdir. Görmüyor musun ki Kabe’ye giden ne çok yol vardır. Bazısının yolu Rum’dan, bazısının Şam’dan, bazısının Acem’den, bazısının Çin’den, bazısının da deniz yolundan Hint ve Yemen’dendir.” Mevlana’ya ait bu sözde aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?

A) Dinî yorumlar bölgesel bazı farklılıklar gösterebilir.
B) İslam’daki yorum farklılıklarını bir zenginlik olarak görmek gerekir.
C) Kur’an ve sünnetin anlaşılabilmesi için farklı metotlar geliştirilmelidir.
D) Müslümanlar, farklı kültürlerin katkılarıyla büyük bir medeniyet inşa etmişlerdir.
E) Farklı mezheplerin ortaya çıkışı ile İslam dini geniş kitlelere ulaşmayı başarmıştır.

  • Cevap: B

15. İslam dünyası fetihlerle birlikte yeni kültür ve medeniyetlerle karşı karşıya geldi. Pek çok farklı ırk, dil ve kültürden insan Müslüman oldu. Müslümanlar farklı inanç gruplarıyla birlikte yaşamaya başladı. Özellikle Yunan kültür ve medeniyetinden birçok eser Arapçaya tercüme edildi. İslam medeniyetine ait eserler de yabancı dillere tercüme edildiği için farklı inanç ve kültürden olan kimselerin eleştirileri ile karşılaşıldı. Bunlara sadece ayet ve hadisleri okuyarak karşılık vermek yeterli değildi. Bu sebeple inanç konularında ayet ve hadislerin yanında akli delillendirmeler ile konunun daha iyi anlaşılmasını ve kabul edilmesini sağlayan yeni yaklaşımlara ihtiyaç duyuldu. Bu ihtiyacın sonucunda Ehl-i sünnet kelamının iki önemli mezhebi olan Eşarilik ve Matüridilik ortaya çıktı. Bu metinden aşağıdaki yargıların hangisi çıkarılamaz?

A) İslam dini yayılma sürecinde çeşitli sorunlarla karşılaşmıştır.
B) İslam medeniyeti farklı kültürlerin birikimlerinden faydalanmıştır.
C) Ehl-i sünnet kelamı, Müslümanların çoğunluğu tarafından kabul görmüştür.
D) Müslümanlar yeni durumların getirdiği problemlerde çözüm arayışı içine girmişlerdir.
E) Farklı uygarlıklarla karşılaşmak, İslam coğrafyasında sistematik düşüncenin gelişmesi için zemin oluşturmuştur.

  • Cevap: C

10. Sınıf Din Kültürü Tekrar Testleri 5. Ünite Çözümleri Sayfa 294

16. Kur’an’da bildirilen ve Hz. Muhammed (sav.) tarafından uygulanan ilahi kurallara “din” adı verilir. Dinin temel kaynaklarının sosyal, kültürel, coğrafi vb. durumlara göre yorumlanma ve yaşanma biçimleri ise “din anlayışı”dır. Bu anlamda din, vahye dayalı olduğundan değişmez ilkelerden meydana gelirken; din anlayışı bu vahyin insanlar tarafından algılanma biçimi olduğundan bireylere ve toplumlara göre farklılık gösterebilir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi bireylere ve toplumlara göre değişmez bir yargıdır?

A) Mükellef olan kişi Ramazan ayında oruç tutmalıdır.
B) Yengeç, istakoz, midye yenilebilir ürünlerdendir.
C) Altın, gerektiğinde diş tedavisinde kullanılabilir.
D) Belli şartlarda sanal para kullanımı uygundur.
E) Saç ektirmek ve peruk kullanmak caizdir.

  • Cevap: A

17. Abbasi halifelerinden Mansur; İmam Malik’in Muvatta adlı eserini çok beğenmiş, insanları onun eserindeki görüşlere uymaya mecbur kılmak istemişti. Ancak İmam Malik, bunu duyunca Halife Mansur’u tutumunun yanlış olduğu konusunda şöyle uyarmıştı: “İnsanları kendi hâllerine bırak. Başkaları daha güzel içtihatlarda (yorumlarda) bulunabilir. İçtihatlara hürmet etmek gerek.”
İmam Malik’in bu tutumunu,
I. “Dinde zorlama yoktur. …”
II. “Hiçbir günahkâr, başkasının günah yükünü yüklenmez.”
(Bakara suresi, 256. ayet)
(Necm suresi, 38. ayet)
III. “Artık sen öğüt ver, çünkü sen ancak bir uyarıcısın. Onlara egemen bir zorba değilsin.”
(Gâşiye suresi, 21 ve 22. ayetler)
ayetlerinden hangileri destekler niteliktedir?

A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve II
D) I ve III
E) I, II ve III

  • Cevap: D

18. Kur’an ve hadislerde, Hz. Peygamber’den sonra kimin halife olacağı şöyle dursun, onun nasıl belirleneceğine dair açık bir beyan bile bulunmamaktadır. Kur’an; genel bir ilke olarak Müslümanların işlerini şûra, yani aralarında yapacakları danışma ile yürütmelerini tavsiye ederek görevlendirmede ehliyet ve liyakate önem verilmesini, hüküm verildiğinde adaletli davranılmasını istemektedir. Bu parçada sözü edilen durum İslam düşüncesindeki yorum farklılıkları nedenlerinden daha çok hangisiyle ilişkilendirilebilir?

A) Dinî metinlerin yapısı
D) Siyasi
B) Kültürel
C) Coğrafi
E) İnsanın doğası

  • Cevap: D

19. Ahmed b. Hanbel içtihat ve taklit hakkında şöyle der:
– Ne beni, ne Malik’i, ne Sevri’yi ne de Evzai’yi taklit et. Hüküm ve bilgiyi onların aldığı kaynaklardan al. Dinini hiçbir müçtehide ısmarlama. Hz. Peygamber ve sahabeden geleni al, sonra tabiin gelir ki kişi bunlarda serbesttir.
Bu parçada aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?

A) Dinî yorumlara uyma meselesi kişinin tercihine bırakılmalıdır.
B) Salih insanların görüşlerine saygılı olunmalıdır.
C) Din, aslî kaynaklardan öğrenilmelidir.
D) Dinin temel referansları korunmalıdır.
E) Farklı görüşlere açık olunmalıdır.

  • Cevap: C

10. Sınıf Din Kültürü Tekrar Testleri 5. Ünite Çözümleri Sayfa 295

20. Mezhep, dinin inanç esaslarını veya amelî hükümlerini anlama ve yorumlama konusunda kendine özgü yaklaşımlara sahip düşünce sistemi; bu yaklaşımlar etrafında meydana gelen ekolleşmenin ürünü olan ilmî ve fikrî birikimdir.
Bu tanımda “mezhep” ile ilgili;
I. özellikleri,
II. ilgi alanları,
III. oluşum süreçleri,
IV. farklılık nedenleri
durumlarından hangilerine değinilmiştir?

A) I ve II
B) II ve III
C) III ve IV
D) I, II ve IV
E) I, III ve III

  • Cevap: A

21. Aşağıdaki tabloda İslam dini ile dinî yorumların özellikleri yer almaktadır. Verilen tabloya göre “dinî yorumlar” ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğru olamaz?

A) Tahlil ve tenkide açıktır.
B) Dinamik ve işlevsel oluşumlardır.
C) Dönemin ihtiyaçlarına göre şekil alabilir.
D) Ana konusunu dinin evrensel boyutu teşkil eder.
E) Din ile özdeşleştirmek hatalı bir tutumdur.

  • Cevap: D

22. Dinin ve dinî kaynakların farklı yorumlanması, bazen ayrışmalara sebep olsa da olumlu tarafları değerlendirildiğinde dinî çoğulculuğun ve zenginliğin kaynağını teşkil ettiği görülecektir. Bununla beraber dinin kendisi ve yorumlanması arasında ciddi farklar olduğu da unutulmamalıdır. Bu metinde aşağıdaki konulardan hangisi vurgulanmaktadır?

A) Dinî tekelcilikten uzak durulması
B) Dinî metinlerin dikkatli okunması
C) Dinin kaynaklarının koruma altına alınması
D) Dinin tek, dinî yorumların ise birden fazla olması
E) Toplum içinde dinî konuları tartışmaktan kaçınılması

  • Cevap: A

23. Mezhepler, İslam’ın itikadi ve amelî sahadaki düşünce ekolleri; dinin anlaşılma biçimleri ile ilgili oluşumlardır. Unutulmamalıdır ki bir konuda yorum yapılabilmesi için dinin temel kaynaklarında açık ve kesin hüküm bulunmaması gerekir. Başka bir deyişle, dinde herkes tarafından kabul edilen kesin hükümlerle ilgili mezhep görüşlerinin olması ve farklı bir yorumun yapılması mümkün değildir. Allah’ın varlığı, namazın farz oluşu gibi konular buna örnek verilebilir. Bu metinden mezhepler ile ilgili aşağıdakilerin hangisi çıkarılamaz?

A) Dinin inanç ve ibadet alanlarında ortaya çıkan farklı yorumlardır.
B) Dinin temel prensipleri ile ilgili değerlendirmede bulunmamışlardır.
C) Din ile ilgili farklı yorumların yapılması, tasvip edilmeyen bir durumdur.
D) Ortaya çıkışlarında dinî metinlerin durumu önemli rol oynamaktadır.
E) İnsan aklının ürünü olduklarından dinin kendisi olarak görülmemelidir.

  • Cevap: C

10. Sınıf Din Kültürü Tekrar Testleri 5. Ünite Çözümleri Sayfa 296

24. İki kardeşin bitmek bilmeyen çekişmeleri artık bir şeyler yapmayı gerektirir. Babalarının çağrısı üzerine ikisi de odaya girdiğinde baba, dolaptan bir vazo çıkarır ve masanın üzerine koyar. Bu, üzerinde beyaz bir gül resmi bulunan kırmızı bir vazodur. Çocuklardan birine “Karşında duran nedir, söyler misin?” diye sorar. Çocuk “Kırmızı bir vazo.” der. Baba, dönüp aynı soruyu diğer çocuğuna sorduğunda aldığı cevap şu olur: “Üzerinde beyaz bir gül resmi bulunan kırmızı bir vazo.” Baba, başka bir şey sormayarak çocukları odalarına gönderir. Bu olaydan sonra ne zaman bir tartışma çıksa her iki kardeş de “Kırmızı Vazo”yu hatırlar ve manasız küslüklere meydan vermeden birbirlerine anlayışla davranırlar. Bu hikâye İslam düşüncesindeki yorum farklılıklarının sebeplerinden hangisi ile ilişkilendirilebilir?

A) Siyasi
B) Sosyal
C) Kültürel
D) İnsanın yapısı
E) Dinî metinlerin yapısı

  • Cevap: D

25. İslam düşünce tarihinde mezhepler her zaman var olan bir gerçekliktir. Bu mezhepler, inanç ve uygulama konularında yaptıkları yorumlarla çeşitlilik ve zenginlik oluşturmuştur. Bununla birlikte İslam; tevhit ilkesi gereği temel inanç, ahlak ve insani değerler etrafında birlikteliği ve bütünleşmeyi istemektedir. Aşağıdaki ayetlerden hangisi sözü edilen durumu destekler nitelikte değildir?

A) “Ama insanlar din konusunda aralarında bölük bölük oldular. Her bölük kendi tuttuğu yoldan memnundur.”
(Mü’minûn suresi, 53 ve 54. ayetler)
B) “İnsanların kendi elleriyle yapıp ettikleri yüzünden karada ve denizde düzen bozuldu; böylece Allah -dönüş yapsınlar diye- işlediklerinin bir kısmını onlara tattırıyor.”
(Rûm suresi, 41. ayet)
C) “Allah’a ve resulüne itaat edin, birbirinize düşmeyin. Sonra zayıflarsınız ve zaferi elden kaçırırsınız. Sabredin, kuşkusuz Allah sabredenleri sever.”
(Enfâl suresi, 46. ayet)
D) “Hep birlikte Allah’ın ipine (Kur’an’a) sımsıkı sarılın, parçalanıp bölünmeyin. Allah’ın size olan nimetini hatırlayın.”
(Âl-i İmrân suresi, 103. ayet)
E) “Kendilerine kitap verilenler ancak o açık delil (peygamber) kendilerine geldikten sonra ayrılığa düştüler.”
(Beyyine suresi, 4. ayet)

  • Cevap: B

10. Sınıf Din Kültürü Tekrar Testleri 5. Ünite Çözümleri Sayfa 297

26. 852 yılında Özbekistan’ın Semerkant şehrinde doğmuştur. Hayatı hakkında fazla bilgi bulunmamakla birlikte eserleri incelendiğinde onun kelam, mezhepler tarihi, fıkıh usulü ve tefsir alanlarında otorite olduğu görülür.
Ehl-i sünnetin temel prensiplerini hem ayet ve hadis hem de akli delillerle savunmuştur. Düşünceleri daha çok Hanefi mezhebine bağlı insanların bulunduğu çevrelerde etkili olmuştur. Te’vilâtü’l-Kur’an ve Kitabu’t-Tevhid isimli eserleri bize kadar ulaşabilmiştir. 944 yılında yine Semerkant’ta vefat etmiştir. Metinde sözü edilen âlim aşağıdakilerden hangisidir?

A) İmam Matüridi
B) Ahmed b. Hanbel
C) İmam Eş’ari
D) Cafer-i Sadık
E) Numan b. Sabit

  • Cevap: B

27. “Hep birlikte Allah’ın ipine (Kur’an’a) sımsıkı sarılın. Parçalanıp bölünmeyin.” (Âl-i İmrân suresi, 103. ayet) Aşağıdaki atasözlerinden hangisinin konusu bu ayetin mesajı ile ilişkilendirilemez?

A) Nerede birlik orada dirlik.
B) Kişi arkadaşından bellidir.
C) Sürüden ayrılanı kurt kapar.
D) Bir elin nesi var, iki elin sesi var.
E) Baş başa vermeyince taş yerinden kalkmaz.

  • Cevap: D

28. Aşağıda bazı mezhepler, bu mezheplere ait görüşler ve özellikler ile ilgili bir tablo oluşturulmak istenmiştir. Tabloda sadece “Mezhebin Özelliği” bölümünde yer alan bilgilerde bir yanlışlık yapılmıştır. Buna göre mezheplerin hangilerinde sözü edilen bölümde doğru bilgi verilmiştir?

A) Yalnız I
B) Yalnız III
C) I ve II
D) I ve III
E) II ve III

  • Cevap: D

29.
• Hakkında açık hüküm bulunmayan bir meselenin hükmünü, aralarındaki ortak özelliğe veya benzerliğe dayanarak hükmü açıkça belirtilen meseleye göre belirlemektir.
• Yasada, örf ve âdet hukukunda; uygulanacak kuralın açıkça ve tereddütsüz olarak bulunmadığı konularda, hukukçunun düşüncelerinden doğan sonuçtur.
• İslam âlimlerinin dinî bir meselenin hükmü üzerinde fikir birliği etmelerini ve bütün Müslümanların ortaklaşa benimsedikleri dinî hükümleri ifade eden delildir.
• Birçok anlama gelme ihtimali olan bir ayetin, İslam bilginleri tarafından içerdiği anlamlardan birinin tercih edilmesidir.
Verilen tanımlar ile aşağıdaki kavramlar eşleştirildiğinde hangi seçenek dışta kalır?
A) İcma
B) İçtihat
C) Tevil
D) Fırka
E) Kıyas

  • Cevap: D

10. Sınıf Din Kültürü Tekrar Testleri 5. Ünite Çözümleri Sayfa 298

30. Aşağıdaki tabloda fıkhi mezhepler ve bu mezheplere ait bazı bilgiler verilmiştir. Fıkhi mezheplerle ilgili verilen bu bilgilerden hangilerinin “hayatı kolaylaştırmayı esas aldığı” söylenebilir?

A) I ve IV
B) II ve III
C) I, II ve III
D) I, III ve IV
E) II, III ve IV

  • Cevap: D

31. Fıkhi mezhep imamlarına ait bazı eserler şunlardır:
• Fıkhu’l-Ekber
• el-Müsned
• er-Risale
• el-Muvatta
Verilen eserler ile aşağıdaki kişiler eşleştirilirse hangi seçenek dışta kalır?

A) İmam-ı Azam Ebû Hanife
B) Ahmed b. Hanbel
C) Cafer-i Sadık
D) Malik b. Enes
E) İmam Şafii

  • Cevap: C

32. Bu mezhebin en önemli özelliği, Medine halkının uygulamalarına diğer mezheplerden daha fazla önem vermesidir. İspanya’da kurulan Endülüs Emevi Devleti tarafından bir dönem resmî mezhep olarak benimsenmiştir. Günümüzde bu mezhep Mısır, Tunus, Cezayir, Fas ve Sudan’da yaşayan Müslümanlar arasında yaygındır. Parçada hakkında bilgi verilen mezhep aşağıdakilerden hangisidir?

A) Hanbelilik
B) Hanefilik
C) Malikilik
D) Caferilik
E) Şafiilik

  • Cevap: C

33. “…Eğer bir hususta anlaşmazlığa düşerseniz -Allah’a ve ahirete gerçekten inanıyorsanız- onu, Allah’a ve resulüne götürün. Bu, elde edilecek sonuç bakımından hem hayırlıdır hem de en güzelidir.” (Nisâ suresi, 59. ayet) Bu ayetten aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz?

A) Karşılaşılan problemler dinin ana kaynakları ışığında çözüme kavuşturulmalıdır.
B) Hüküm verici görevde bulunanlar Kur’an ve sünnet konusunda bilgili olmalıdır.
C) Kur’an ve sünnet, inananlar arasında hakem rolünü üstlenmektedir.
D) Din, insanların müspet kararlar almasında yardımcı olmaktadır.
E) Müminler, Kur’an ve sünnet ilkelerine uymakla sorumludur.

  • Cevap: B

10. Sınıf Tekrar Testleri Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite Çözümleri ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2024 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
0
happy
0
clap
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike
0
angry

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!