Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
10. Sınıf Felsefe Meb Yayınları

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 71

“10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 71 Meb Yayınları” ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 71

Soru: Aşağıda belirtilen varlık görüşleri açısından insanın nasıl tanımlandığını araştırınız ve sonuçları verilen boşluklara yazınız. Ardından tanımlar arasındaki farklılıkları yorumlayınız.

  • Cevap:

Boşluklara sırasıyla şu ifadeleri yazınız:

  • İdealizm: İnsan, zihinsel ya da ruhsal bir varlık olarak kabul edilir. Gerçeklik, zihinsel bir dünya tarafından şekillenir, bu yüzden insanın özü de bu zihinsel dünyaya dayanır.
  • Materyalizm: İnsan, maddi unsurlarla açıklanır. Ruh ya da düşünce gibi kavramlar ya maddeye indirgenir ya da tamamen reddedilir; insanın doğası, tamamen fiziksel özelliklere dayanır.
  • Düalizm: İnsan, birbirine indirgenemeyen iki temel varlık olan beden (madde) ve ruhtan oluşur. İnsan bedensel ve zihinsel özelliklerin birleşimidir.
  • Fenomenalizm: İnsan, kendi yapıp etmeleri ve başarıları üzerinden tanımlanır; bilgi sadece fenomen (görüngü) dünyasında mümkündür, öz ise bilinemez.
  • Süreç ve Oluş Felsefesi: İnsan sürekli bir değişim ve oluş halindedir. Onun kimliği sabit bir yapıda değil, değişim süreçleri içinde anlaşılır.
  • Varoluşçuluk: İnsan özünü, kendi varoluşuyla belirler. Kendi kararları ve eylemleri ile kendini tanımlar ve varoluşuna anlam katar.
  • Yeni Ontoloji: İnsan, varlık basamakları içinde yer alır ve kendine has bir yapı oluşturur; bu yapı çeşitli kategorik belirlenimlerden meydana gelir.
  • Pozitivist Felsefe: İnsan, yalnızca gözlenebilir ve ölçülebilir olgularla tanımlanır; metafizik unsurlar göz ardı edilir.

Soru: Aşağıda idealizm, materyalizm ve düalizmi temsil ettiği düşünülen filozofların görüşleri verilmiştir. Bu görüşlere yönelik verilen soruları yanıtlayınız.

İdealizm

Hegel’in temel iddialarından biri, gerçekliğin tamamının, bilinen evrendeki herşey g dahil olmak üzere, sadece dünya tarihi boyunca bir evrim süreci içinde olmuş olan bir Mutlak veya Nesnel Zihin yoluyla anlaşılabileceğidir. Nesnel Zihin aşkın, kendine yeten, kendi kendisinin bilincinde, bütünüyle özgür bir Varlık olmaya çalışmaktadır. Dünya tarihindeki her evre Mutlak’ın kendi kendisini tamamen gerçekleştirme yönündeki içsel mücadelesinin
bir ifadesidir.

Materyalizm

Marx’ın felsefî materyalizmi, dünyayı bir “mutlak ide”nin, bir “evrensel tin”in, “bi- linç”in cisimleşmesi olarak gören idealizmin tersine, dünyanın doğası itibariyle maddî olduğuna, dünyanın çok çeşitli fenomenlerinin hareket hâlindeki maddenin farklı biçimlerini meydana getirdiğine, fenomenlerin diyalektik tarafından ortaya konan karşılıklı bağlantı ve bağımlılıklarının hareket hâlindeki maddenin bir gelişme yasası olduğuna, dünyanın hareket hâlindeki maddenin yasalarına göre geliştiğine ve bir “evrensel tin”e ihtiyaç duymadığına inanır.

Düalizm

Gerçeklik Descartes’a göre, üç temel kendilik ya da tözden -Tanrı, Zihin ve Maddeden- meydana gelir. Varolan başka herşey bunların bir modifikasyonu veya münferit bir örneğidir. Buna göre, her düşünce zihnin, tek tek her fizikî nesne de maddenin bir modifikasyonudur. Bir anlamda varolan yegâne töz Tanrı’dır. (…) Bütün diğerlerinden mutlak bağımsız olarak varolan tek kendilik Tanrı’dır ama “başka herşey yalnızca, Tanrı’nın yardımıyla varolabilir”: Tanrı tek yaratıcı tözdür.

Soru: Görüşler, varlığın temeli olarak hangi töz ya da özleri belirler? Açıklayınız.

  • Cevap: Bu görüşler, varlığın temelinde farklı tözler veya özler olduğunu savunur. İdealizm, tüm varlığı Mutlak Zihin gibi zihinsel bir temel üzerinden açıklarken, materyalizm varlığın özünü tamamen maddeye dayandırır. Düalizm ise zihin ve maddeyi birbirinden bağımsız iki töz olarak kabul eder, ancak Tanrı’yı bu tözlerin üzerinde mutlak bir varlık olarak görür.

Soru: Varlığa dair görüşler arasında benzer ve zıt yönler neler olabilir? Tartışınız.

  • Cevap: Varlık görüşleri arasında idealizm ve düalizm, zihinsel bir gerçekliğin varlığını kabul ederken materyalizm bunu reddederek sadece maddi olanı temel alır. İdealizm, her şeyi tek bir Mutlak Zihin’le açıklar, düalizm ise zihin ve maddeyi bağımsız tözler olarak ele alır. Materyalizm ise tamamen maddeye dayanarak zihin veya ruhsal bir özü kabul etmez.

10. Sınıf Meb Yayınları Felsefe Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2025 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
0
happy
0
clap
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike
0
angry

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!