Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
10. Sınıf Felsefe Meb Yayınları

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 70

“10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 70 Meb Yayınları” ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 70

İdealizm

İdealizm; gerçekliğin ide (fikir, düşünce) ve tinden (ruh) meydana geldiğini, bu tür gerçekliğin soyut ve zihinsel bir unsurdan oluştuğunu savunmaktadır. Varlığın akılla kavranabileceğini, duyuların varlığı kavramada yetersiz kalacağını söylemektedir. Öznel idealizm (Varlıklar tek bir zihne bağlıdır.) ve nesnel idealizm (Varlıklar genel bir zihne bağlıdır.) olarak ikiye ayrılır.

Materyalizm

Monist bir anlayış olarak varlığın temelini maddi türden gören felsefi görüştür. Materyalizm, varlığın madde ile açıklanabileceğini iddia eder. Bununla birlikte materyalist filozofların bir kısmı ruhu tamamen reddeder, bir kısmı ise ruhu inceltilmiş bir madde olarak açıklar. Materyalizmin mekanik ve diyalektik materyalizm olmak üzere iki farklı türü vardır.

Düalizm

Birbirine indirgenemeyen iki tözün bir araya gelmesi ile varlığın oluştuğu iddiasındadır. Birbirine indirgenemeyen ve birbirinden türetilemeyen bu tözlerde maddenin yer kaplama ve ruhun düşünme özellikleri vardır. Düalizme göre beden (madde) ve ruh iki farklı töz olarak bir araya gelir ve insan varlığını oluşturur.

Fenomenalizm

Fenomenalizme göre var olanlar ancak özleri ve yetenekleri ölçüsünde kendilerini gerçekleştirebilir. Bu bağlamda insan ve insanın özü; onun fenomenleri, yapıp ettikleri ve başarıları üzerinden anlaşılabilir. Kanfia göre numen (kendinde varlık) bilinemez ancak fenomen üzerinden bilgi mümkündür. Hegel (Hegel) ise böyle bir ayrımı anlamsız bulur.

Süreç ve Oluş Felsefesi

Varlıklar sürekli bir değişim ve oluş hâlindedir. Bu yaklaşıma göre varlık oluştur ve varlıkların ne olduğundan ziyade varlıkların hangi ilke ve yasaya uygun bir şekilde değiştiğini açıklamak gerekir. Bu açıdan varlıkların durağan ve sabit gerçekliğinin olduğu reddedilir. Oluş ve süreç felsefesinde varlıkların değişim sürecini diyalektik merkezinde açıklayan görüşler de vardır.

Varoluşçuluk
Varoluşçu filozoflara göre varoluş özden önce gelir. İnsan, özünü kendi varoluşuyla belirler ve bir süreç olarak özünü oluşturup kendini gerçekleştirir. Varoluşçuluğun, var olana dikte edilebilecek önsel ilkeyi veya varlık anlayışını reddettiği söylenebilir. Bu anlamda varoluşçu filozoflar, varoluşunun bilincinde olan insanın varlık konusu edilmesi gerektiğini düşünürler.

Yeni Ontoloji

Hartmann (Hartmın), varlığın varlık basamakları hâlinde olduğunu ve her bir varlık basamağının kendi içinde bir yapı oluşturduğunu, bu yapının da kategorik belirlenimlerden meydana geldiğini belirtir. Varlık basamakları arasındaki bağlar, varlık katmanları (ortak kategoriler) üzerinden oluşur. Var olanlar real öz veya ideal öz altında toplanır. Real özdekiler; inorganik, organik, psişik ve tinsel var olanlardır. İdeal özde olanlar ise matematik fenomenleri, değerler ve düşünceler olarak sayılır.

Pozitivist Felsefe

Pozitivist felsefe, metafizik öge ve olguları yadsır. Duyu ve deneyim sınırları dışında bir alanın gerçekliği olmadığını ileri sürer. Felsefenin konusunu gözlenebilir ve ölçülebilir olgularla sınırlar. Pozitivisit felsefe, varlık alanı olarak gerçek varlıkların olduğu bir ontoloji anlayışını benimser.

  • CevapBu sayfada soru bulunmamaktadır.

10. Sınıf Meb Yayınları Felsefe Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2025 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
0
happy
0
clap
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike
0
angry

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!