Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
10. Sınıf Felsefe Meb Yayınları

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 135

“10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 135 Meb Yayınları” ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 135

Erdem Öğretilebilir mi?

Amaç: Felsefi metni analiz edebilme.

Soru: Aşağıda verilen metindeki öne çıkan felsefi kavramı ve problemi belirleyiniz. Bunlara ilişkin olarak Sokrates ve Protagoras’ın görüşleri hakkında araştırma yapınız.

Menon Diyaloğu

Sokrates – Ama yalnız kendilerini erdem öğretmeni diye (sofistler) gerçekten öyle olduklarına inanıyor musun?
Menon – Beni dinle, Sokrates. Sofist Gorgias’ta her şeyden çok sevdiğim taraf, bu çeşit vaatlerde bulunmak şöyle dursun, böyle yapanlarla alay etmesidir; ona göre yapılacak tek şey hatip yetiştirmektir.
(…)
Sokrates – Bana başka bir şey gösterebilir misin ki, öğretmen geçinenler onu yalnız başkalarına öğretmemekle kalmayıp, kendileri de onun ne olduğunu bilemesinler? Üstelik herkesçe erdemli, iyi diye tanınmış kimseler onun bazen öğretilebileceğini, bazen öğretilemeyeceğini söylesinler? Düşünceleri birbirine bu kadar aykırı olan insanlara, bu şeyin iyi öğretmenleridir, diyebilir misin?
Menon – Hayır.
Sokrates – O halde, bilgicilerin, iyi kimselerin öğretemedikleri erdemi, başkaları da öğretemez, değil mi?
Menon – Evet, öyle görünüyor.
Sokrates – Öğretmen olmayınca öğrenci de olmaz, değil mi?
Menon – Elbette olmaz.
Sokr
Sokrates – Öğretmeni, öğrencisi olmayan bir şeyin de öğretilemeyeceğini söylememiş miydik?
Menon – Öyle.
Sokrates – Öyleyse öğrencisi de yok.
Menon – Şüphesiz.
Sokrates – Öyleyse erdem öğretilemez.

Protagoras Diyaloğu

Protagoras beni dinledikten sonra cevap verdi: (…) gençler sanatlarla ilgilerini kestikleri halde sofistler, onları, istemedikleri halde gene bu sanatlara sürükler; hesap, astronomi, geometri, müzik öğretirler.» Bunları söylerken Hippias’a bakıyordu. «Benim yanım daysa tersine yalnız öğrenmek için geldiği bilimi öğrenecek; bu bilgi ona ev işlerinde evini en iyi yönetme biçimini öğretecek olan, sitenin işlerinde de onun en iyi konuşup, davranan kimse haline gelmesini sağlayacak olan temkinliliktir.
— Düşünceni iyi izledim mi bilmem? Sanırım siyaset sanatı demek istiyorsun; iyi yurttaş yetiştirmeyi üstüne alıyorsun, dedim.
— Tam üstüne bastın Sokrates: öğrettiğim bilim bu işte, dedi. (…) Protagoras, ben bu bilimin öğretileceğine inanmıyordum, ama sen söylediğine göre inanmam gerek. Bununla birlikte bu bilimin öğretilir bir şey olmadığına ve insandan insana aktarılamayacağına neden inandığımı sana anlatmam da yerinde olur. (…) Ama meslekten olmayan biri öğüt vermeye kalkıştı mı, ne kadar güzel, zengin, soylu olursa olsun, iyi karşılanmak bir yana, bu öğüt verici tersine yuhalar karşısında kendiliğinden çekilene kadar ya da okçular tarafından kurul başkanının emriyle sürüklenip götürülene kadar alaya alınır, ıslıklanır; işte mesleklerle ilgili görünen konularda böyle davranır Atinalılar. Ama tersine, sitenin yönetimiyle ilgili bir konu açıldı mı, ister dülger olsun, ister demirci, ayakkabıcı, tüccar, gemi sahibi; ister zengin olsun ister yoksul, ister soylu, herkesin düşüncesini söylemek için ayağa kalktığı görülür ve bu konuda hiçbir yerde öğrenim görmedikleri, hiçbir öğretmenden ders almadıkları halde, kimse öncekilere yapıldığı gibi öğüt vermeye kalkıştıkları için suçlamaz onları. Siyasetin öğretilir bir şey olmadığının canlı kanıtı bu.

Soru: Metinde geçen felsefi sorun hakkında Sokrates ve Protagoras’ın ana görüşlerini aşağıdaki alana yazarak ilgili soruları yanıtlayınız.

  • Cevap:

Sokrates: Sokrates, erdemin öğretilemeyeceğini savunur. Ona göre, erdemin öğretmenleri bile erdemin ne olduğunu bilmemektedirler ve bu durumda erdemin öğretilmesi mümkün değildir. Ayrıca, öğretmen olmadan öğrencinin de olmayacağını belirtir, dolayısıyla erdemin bir öğretim konusu olamayacağı sonucuna varır.

Protagoras: Protagoras ise erdemin öğretilebilir olduğunu savunur. Ona göre, siyaset ve iyi yurttaşlık gibi konular toplumda herkesin fikrini söylemesine olanak tanır ve bu nedenle bu bilgiler başkalarına öğretilebilir. Protagoras, erdemin bir bilgi türü olduğunu ve toplum içinde bu bilginin öğretilmesinin önemli olduğunu belirtir.

Soru: Sokrates’in görüşünü destekleyen ifadeleri metinden yararlanarak yazınız.

  • Cevap: Sokrates, erdemin öğretilemeyeceğini vurgularken, “öğretmen olmadan öğrencinin de olamayacağını” belirtiyor. Ayrıca, erdemin “bilgicilerin” bile öğretemediği bir kavram olduğunu, dolayısıyla başkalarının da bunu öğretmesinin mümkün olmadığını ifade eder.

Soru: Erdem öğretilebilir mi? Yazınız.

  • Cevap: Erdemin öğretilebilirliği konusunda iki farklı görüş bulunmaktadır. Sokrates’e göre erdem öğretilemez çünkü insanlar doğal olarak doğru kararlar verme yetisine sahip değildirler; Protagoras ise erdemin sosyal beceriler ve iyi yurttaşlık olarak eğitilebileceğini savunur.

Soru: Erdem öğretimi için neler yapılabilir? Görüşlerinizi belirtiniz.

  • Cevap: Erdem öğretimi için bireylerin sosyal sorumluluk, etik değerler ve eleştirel düşünme becerileri üzerine eğitim programları oluşturulabilir. Ayrıca, deneyimsel öğrenme ve rol model olma yoluyla erdemli davranışların pekiştirilmesi sağlanabilir; böylece, bireylerin erdemleri içselleştirmeleri teşvik edilebilir.

10. Sınıf Meb Yayınları Felsefe Ders Kitabı Sayfa 135 Cevapları ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2025 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
0
happy
0
clap
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike
0
angry

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!