İade Sanatı Nedir, Örnekleri, Özellikleri Kısaca
İADE / SON YİNELEME
İade / Son Yineleme Sanatı Nedir, Örnekleri, Özellikleri Kısaca
Bir şiir içinde her beytin son sözcüğünü, ondan sonraki beytin ilk sözcüğü olarak kullanmaktır. Cumhuriyet şiirinde iade sanatının modernize edilmiş şekillerine rastlıyoruz.
********************
İade Sanatı Örnekleri
Ey vücüd-ı kânilin esrâr-ı hikmet masdarı
Masdarı zâtın olan eşyâ sı/âtın mazharı
Muzlim i her hikmetin sensin ki kilk-i kudretin
Safha-i eflâke nalış etmiş hutüt-ı ahteri
Ahteri mes’üd olan oldur İti tab’-ı pâlı ileti
Kâbil-i feyz ofcı hitfundan safâ-yı cevheri
Cevheri ma’yüb olan nâhıs be nem kim muttasıl
Sâdedir hattın hayâlinden zamirim defteri
Defter-i a’mâlimin hattı hatâdandır siyah
Kan döker çeşmim hayâl etdikçe hevl-i mahşeri
Mahşeri eşitim verir seylâbe ger rüz-ı cezâ
Olmasa makimi-i dergâhın serişkim gevheri
Gevheridir aslı bahrinin Fuzüli âb-ı çeşm
Lîk bir gevher ki lutf-ı Hak anadır müşteri
Fuzulî
Fuzûlî’nin bu şiirinde “masdarı” sözcüğü, birinci beytin birinci dizesinin sonunda ve ikinci dizenin başında; “mazharı” sözcüğü, birinci beytin ikinci dizesinin sonunda ve ikinci beytin birinci dizesinin başında; “ahteri” sözcüğü, ikinci beytin ikinci dizesinin sonunda ve üçüncü beytin birinci dizesinin başında; “cevheri” sözcüğü, üçüncü beytin ikinci dizesinin sonunda ve dördüncü beytin birinci dizesinin başında; “defteri” sözcüğü, dördüncü beytin ikinci dizesinin sonunda ve beşinci beytin birinci dizesinin başında; “mahşeri” sözcüğü, beşinci beytin ikinci dizesinin sonunda ve altıncı beytin birinci dizesinin başında; “gevheri” sözcüğü, altıncı beytin ikinci dizesinin sonunda ve yedinci beytin birinci dizesinin başında tekrarlanarak iade sanatı yapılmıştır.
********************
Yitmiş özgürlük çobanlar anısı.
Anısı uzak ya amaların dağ yürür.
Netsem ulu taslar alır da aklığını.
Altlığını demeden kadın yürür
Gide o ülkelere kocaman yıldızlar ışığı,
Işığı ışığı gece yürür
Fazıl Hüsnü Dağlarca, Türk Siiri Sanatı
Fazıl Hüsnü Dağlarca, “anısı” sözcüğünü birinci dizenin sonunda ve ikinci dizenin başında, “aklığını” sözcüğünü, üçüncü dizenin sonunda ve dördüncü dizenin başında “ışığı” sözcüğünü ise dördüncü dizenin sonunda ve beşinci dizenin başında, kullanarak iade sanatı yapar.
********************
İşler… Açma o bahsi!
Akşamları bulmak zordur zor.
Söyle bu oh demeden
Hafta sona eriyor
Hafta sonu, yani pazar…
Pazar günleri fena;
Olmayacak hülyalar
İnsanı sardıktan sonra.
Behçet Necatigil, Bütün Şiirleri
********************
Ölüm bize ne uzak bize ne yaktıı ölüm
Ölümsüzlüğü tatlılı bize ne yapsın ölüm
Erdem Bayazıt. Şiirler
Erdem Bayazıt, yukarıdaki beytinde “ölüm” sözcüğünü hem mısra başlarında hem mısra sonlarında tekralayarak iade sanatının başkalaşmış olan değişik bir örneğini ortaya koyar. Klasik tarz modernize edilerek yeniden üretilmiştir.
********************
Sine-i mecruhuma hıtf eyleyüp eyle deva
Leblerin âbı senin bimara tiryak âsikâr
Enderî’yim derdime derman zülal-i leblerin
Leblerinden nüş eden âşık çekerini âh u zâr
Münih Enderi, Enderi Divanı
Mehmet M. Enderî, sevgiliyle ilgili “leblerin” sözcüğünü mısra sonlarından ve ondan sonra selen mısra başlarında tekrarlayarak iade sanatı yapar. Bu şiirde iade sanatının kurallarına bütünüyle uyulduğu söylenemez. İade sanatı klasik halinden dönüşüme uğratılarak kurgulanmış.