Kızılırmak Kıyıları Şiir İncelemesi
Kızılırmak Kıyıları Şiirinin İncelemesi Tahlili Kafiye ve Redifleri Zihniyeti Nazım Birimleri Ahenk Unsurları Söz Sanatları Ses Olayları Fazıl Hüsnü Dağlarca
Kızılırmak Kıyıları Şiir Tahlili
KIZILIRMAK KIYILARI
Kardaş, senin dediklerin yok,
Halay çekilen toprak bu toprak değil.
Çık hele Anadoluya,
Kamyonlarla gel, kağnılarla gel gayrı,
O kadar uzak değil.
Çamı bitmiş, kavağı azalmış,
Gamla örtülü bayırlar, çıplak değil.
Yedi ay kıştan sonra,
Yeşeren senin yaşamındır,
Yaprak değil.
Yersin, içersin sofrasından, üç yüz senedir,
Kuvvetlisin ama kuvvet hak değil.
Bakımsızlıklarla göçüp gitmiş bir cihan,
Mevsimler soğumus, sular azalmış,
Buğday, Selçuklulardan kalan başak değil.
Parça parça yarılmış öküz ardında,
Parmağı üç pare, tırnağı ak değil.
Utanır elin ayağın,
Korkarsın yakından görsen,
Eli el değil, ayağı ayak değil.
Gün doğar, tarla kuşları uçuşurlar,
Ağır bir aydınlık, bildiğin şafak değil.
Öyle dalmış ki yüzyıllar süren uykusuna,
Uyandırmazsan,
Uyanacak değil.
Dertle, sefaletle yüklü,
Siyah leşlerle kararmış, berrak değil.
Çağlayan ne,
Akan kim,
Kızılırmak değil.
Kardaş, görmüyorum ama hala duyabiliyorum,
Geçmiş zamanlar gelecek zamanlardan parlak değil.
Vakte şahadet edercesine yükselmiş,
Akşam parıltısından, bütün zaferler üzerine,
Dağlar dalgalanmakta, bayrak değil.
Nazım Biçimi: Serbest Şiir
Nazım Birimi: Bent
Birim Sayısı: Şiir 7 Bentten oluşmuştur
Ölçü: Şiir serbest ölçüsü ile yazılmıştır
Ahenk Unsurları: Şiirde ahenk redif, kafiye ile ses-kelime ve dize tekrarlarıyla sağlanmaktadır.
Kafiye ve Redifler:
- toprak değil / uzak değil / yaprak değil: değil’ler rediftir. ak’lar tam kafiyedir.
- hak değil / başarı değil: değil’ler rediftir.
- şafak değil / berrak değil: değil’ler rediftir. ak’lar tam kafiyedir.
Söz Sanatları:
- Kişileştirme: Gamla örtülü bayırlar dizesinde şair bayırları gamlı insanlar gibi aktarmıştır.
- Kişileştirme: Utanır elin ayağın derken el ve ayak bir insan uzvu olmasına rağmen duygu taşıyan varlıklar olarak anlatılmıştır.
- Benzetme: Dalar dalgalanmakta , bayrak değil dizesinde dağlar bayrağa benzetilmektedir.
Dil: Şiirin dili günümüz sade Halk dilidir. Kullanılan imgeleme ve benzetmeler şaire özgün olmakla beraber herkesin rahatça okuyabileceği bir açıklık ve durulukla aktarılmaktadır.
Tema: Şiirde tema olarak vatan sevgisinin, Kızılırmak konusunun işlendiğini görmekteyiz.
Gelenek: Anadolu’nun her yerinin zenginliği, kültürünün çeşitliliği her dönem şiirlere konu olmuştur. Bu şiirde de Fazıl Hüsnü’nün Anadolu coğrafyasını, insanlarını aşk ve kırgınlıklarını lirik duygularla çok etkili bir şekilde işlediğini görmekteyiz.
Şiir ve Şair: Şair bu şiirinde Anadolu’nun güzelliklerini ve özellikle Kızılırmak’ın Kıyılarını en lirik şekilde aktardığını okuruz.
Ses Olayları:
- kavağı: kavak+ı: kavağı k sesi ğ sesine dönüşmüştür Ünsüz yumuşaması ses olayı vardır.
- parmağı: parmak+ı: parmağı k sesi ğ sesine dönüşmüştür Ünsüz yumuşaması ses olayı vardır.
- tırnağı: tırnak+ı: tırnağı k sesi ğ sesine dönüşmüştür Ünsüz yumuşaması ses olayı vardır.
- dertle: dert+ ile: dertle i sesi düşmüştür.
- Kızılırmak: kızıl+ırmak : Kızılırmak bileşik kelimedir.
Kızılırmak Kıyıları Şiirinin İncelemesi Tahlili Kafiye ve Redifleri Zihniyeti Nazım Birimleri Ahenk Unsurları Söz Sanatları Ses Olaylar Fazıl Hüsnü Dağlarca ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.