12. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Erkad Yayıncılık Sayfa 73
“12. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Sayfa 73 Erkad Yayınları” ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.
12. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Erkad Yayınları Sayfa 73
düzenler; topluluğu bilgilendirir ve anlaşmazlıkları giderirler. Ocakzade dedeler arasında “El ele, el Hakk’a” şeklinde bir ifade kullanılmaktadır. Cemevinde el ele, el Hakk’a söylemi, Hakk Muhammed Ali meydanında, Dede-Pir huzurunda ve insanların şahitliğinde verilen ikrarı temsil eder. Verilen söz bağlılık yeminidir. Dedeye verilen ikrar Hz. Muhammed’e (s.a.v.) dolayısıyla Allah’a (c.c.) verilmiş sözdür. Böylece “El ele, el Hakk’a” denilerek Hakk ve hakikat yolunda yürümeye talip olunduğu ifade edlir.(
Geleneksel olarak ocak dedeleri şu niteliklere sahiptirler:
1. Bir ocaktan (ocakzade) gelmek, yani ocakzade bir aileye mensup olmak
2. Bilgili, eğitici ve terbiye edici (mürebbi) olmak
3. Adaletli, ahlaklı ve örnek insani özelliklere sahip olmak
4. Temel inanç esaslarını ve uygulamayı gösteren “Buyruk” kitaplarında yazılı esaslara ve yerleşmiş geleneksel Alevilik esaslarına uyuyor olmak
Geleneksel olarak ocak dedelerinin işlevleri şu şekilde özetlenebilir:
1. Sosyal ve dinsel bakımdan topluma önderlik etmek ve yaşantısıyla örnek olmak
2. Toplumu irşat (aydınlatma) ve bilgilendirmek
3. Toplumda birliği ve dayanışmayı sağlamak
4. Sosyal ve dinsel törenleri (cem, cenaze, evlenme törenleri vb.) yönetmek
5. Adaleti sağlamak, suçluları düşkün etmek (kişiye işlediği suçtan dolayı ceza vermek)
6. İnancı ve gelenekleri yaşatmak ve aktarmak
7. Kutsallığı nedeniyle maddi-manevi sorunu olanların, hastaların başvuru yeri olmak
Alevilik-Bektaşilikte ayin ve erkân, dört kapı kırk makam temeli üzerine kurulmuştur. Kul ancak şeriat, tarikat, marifet ve hakikat kapılarını ve her kapıdaki on makamı geçerek Hakk’a ulaşır. Bütün ayin ve erkân kulun bu yolculuğunu temsil eder. Bektaşiler şeriat kapısına “bel oğlu”, tarikat kapısına “yol oğlu”, marifet kapısına “il oğlu”, hakikat kapısına da “Atam gök, anam yer” derler.
Şeriat kapısı, İslam’ın ve Ehl-i Beyt yolunun gereklerine uymaktır. Bu nedenle Bektaşi, dinin yasaklarına uymak ve saygı göstermekle yükümlüdür. Şeriat kapısına girenler bel oğludur. Tarikat kapısı, şeyhe bağlanmaktır. Mürşid, tarikata giren yol oğluna tarikatın temellerini, törelerini öğretir. Tarikat kapısına girenler elinden, belinden, dilinden dolayı bir hataya düşmemelidir. Marifet kapısına giren Bektaşi evrenin sırlarını öğrenecektir. Bu kapıya giren il oğlu, hakikat âlemine dalacak, mutlak güzelliği görecek, evrenin yaratıcısı Hakk’ı tanıyacaktır. Bu aşamadaki Bektaşi; bireysellikten kurtulacak, bütün insanları sevecek ve elini insanlığa uzatacaktır. Hakikat kapısına ulaşan kişi olgunlaşmış, ilim evrenine ayak basmıştır. Bu kapıda, üç aşamadan geçerek ayne’l-yakin (kesin gerçeklik), ilme’l-yakin (kesin bilgi) ve
- Cevap: Bu sayfada soru bulunmamaktadır.
12. Sınıf Erkad Yayıncılık Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Sayfa 73 ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.